Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Pagina de istorie: Cum a testat Anghel Saligny podul care îi poartă numele

pod_cernavoda.jpg

Image source: 
wikimedia.com / Bogdan Giuşcă

Acum 122 de ani era inaugurat, la Cernavodă, Podul Regele Carol I, care a fost redenumit ulterior  Podul Anghel Saligny, după proiectatul şi exectantul podului. El a fost realizat pentru a asigura legătura feroviară între Bucureşti şi Constanţa, într-o perioadă în care calea ferată era echivalentul autostrăzilor de acum: transportul feroviar a scurtat timpul pe care oamenii şi mărfurile le petreceau pe drum şi a scos din izolare anumite zone ale ţării. Aflaţi cum a testat rezistenţa podului Anghel Saligny din rubrica Pagina de istorie.

Podul Regele Carol I, redenumit Podul Anghel Saligny, după numele proiectantului şi executantului său, a fost construit între 1890 și 1895 pentru a asigura legătura feroviară între București și portul Constanța. Podul este înscris în Lista Monumentelor Istorice sub denumirea Podul Carol I cu statuile „Dorobanții”.

Construirea unui pod de cale ferată peste Dunare care să lege Ţara Românească de Marea Neagră devenise necesară încă din timpul domniei lui Barbu Ştirbei. În anul răscumpărării liniei Cernavodă-Constanţa în 1882, guvernul român a lansat un concurs internaţional pentru proiectarea a două poduri mari peste Dunăre şi peste braţul Borcea, pe linia Cernavodă-Feteşti. Dar nici unul dintre cele opt proiecte prezentate comisiei de examinare, în anul 1883, de firme din Franţa, Germania, Elveţia şi Belgia nu a fost acceptat pentru execuţie. Suprastructura podului de peste Dunăre a fost proiectată de Gustave Eiffel a cărui firmă de antrepriză executase, cu puţin timp înainte, podurile metalice ale căii ferate Ploiești–Predeal.

După trei ani, in 1886, are loc un al doilea concurs, la care participă cinci firme, dar până la urmă, comisia îi propune lui Anghel Saligny să prezinte un proiect, în numele  Direcției Generale a Căilor Ferate Române.

În decembrie 1887, guvernul, prin Ministerul Lucrărilor Publice, îl însărcinează oficial pe Saligny cu elaborarea proiectului liniei Feteşti – Cernavodă. După cinci ani de muncă, podul pespe Dunăre şi cel peste Braţul Borcea, care fac parte din acelaşi proiect, au fost finalizate.

Opera lui Saligny a fost inaugurată în 1895. Era cel mai lung pod din Europa la acea oră şi a costat 35 de milioane de lei aur. El a fost proiectat la 30 de metri deasupra Dunării, pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai înalte catarge. La capătul podului dinspre Cernavodă au fost amplaste două statui din bronz care reprezintă doi dorobanţi, în memoria eroilor căzuţi în Războiul de Independenţă. Dorobanţii şi stemele au fost realizate de sculptorul francez Léon Pilet, iar o parte din contravaloarea lor a fost suportată de Ambasada Franţei, în cinstea regelui Carol I.

La inaugurarea podului, Carol I a bătut ultimul nit, care era de argint şi a fost zidit documentul inaugurării, apoi a trecut peste pod un prim convoi cu 15 locomotive, cu o viteză de 60 km/h, urmat de un al doilea tren, cu o viteză de 80 km/h. În tot acest timp, Anghel Saligny a stat sub pod, pe o şalupă, alături de muncitori, pentru a garanta rezistenţa lui.

 

Rămâneţi alături de noi la pagina de istorie pentru a afla poveşti din trecut, dar şi pentru că presa de azi este ciorna istoriei de mâine.

Ascultați rubrica ”Pagina de istorie” în fiecare zi, de luni până vineri, dimineața de la 8.30 și de la 9.55 și după amiaza de la 17.20, numai la RFI România

Toate edițiile rubricii Pagina de Istorie: http://www.rfi.ro/tag/pagina-de-istorie

314