Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Vești bune, vești proaste de la datele bugetare

poza_rudi.png

Image source: 
pixabay.com

Datele bugetului pe primele opt luni nu aduc vreo surpriză. Situația este, deocamdată, previzibilă, fără schimbări majore, dar, cu toate acestea, încasările și cheltuielile bugetului consolidat merită urmărite. Măcar din două puncte de vedere. Pe de o parte, pentru a vedea evoluția deficitului bugetar, un indicator care încă stârnește neîncredere, în sensul încadrării în limita de 3% din produsul intern brut. Pe de altă parte, pentru a urmări eventualele fluctuații bugetare care apar în ultimul trimestru al anului.

Prima observație care trebuie făcută este aceea că prin rectificarea bugetară s-a mărit substanțial valoarea nominală a produsului intern brut, cu 22 miliarde lei, prin actualizarea la creșterea economică înregistrată pe primul semestru al anului. Această modificare are o calitate și un defect. Avantajul este acela că permite Finanțelor să „se joace” mai mult cu deficitul, adică să aibă o marjă mai mare privind valoarea nominală a deficitului bugetar. Defectul este că o valoare mai mare a produsului intern va trage în jos și mai mult ponderea veniturilor bugetare în PIB și așa una din cele mai mici din Uniunea Europeană.
 
Există o continuitate a situației bugetare. La fel ca în primele șapte luni ale anului, și luna august își menține coordonatele principale. Cheltuielile cu salariile au crescut cu 21%, mai mult decât în sectorul privat, iar efectele asupra bugetului se văd. Cresc încasările din contribuțiile sociale, cu 16%, și încasările din impozitul pe venit, plus 10%. Creșterile vin evident din două surse, creșterea salariilor, în special cele bugetare, și de la creșterea numărului de salariați.
 
Trebuie remarcat că este puțin probabil ca anul viitor bugetul să înregistreze, în continuare, o creștere atât de mare la aceste capitole. Motivul? Creșterile salariale nu vor mai putea avea același nivel, iar legea salarizării va avea un efect deocamdată neclar asupra salariilor bugetare la care mai adăugăm tema complicată a trecerii contribuțiilor sociale ale angajatorilor în contul angajaților concomitent cu scăderea impozitului pe venit.
 
În continuare, încasările din TVA sunt mai mici decât anul trecut cu 1,7%, dar într-o zonă de creștere dacă ne gândim că există o îmbunătățire față de luna trecută. În orice caz, nu există prea multe explicații valabile pentru scăderea încasărilor din TVA dat fiind faptul că scăderea taxei la produsele alimentare la 9% s-a produs în anul 2015 (deci efectul statistic s-a disipat anul trecut), iar la începutul acestui an scăderea de TVA a fost de doar un punct procentual. Astfel, puternicul avans al consumului aproape că nici nu se simte în veniturile bugetare.
 
Un capitol de venituri bugetare care a înregistrat un salt specataculos este cel al veniturilor nefiscale, cu 14%, dar să nu uităm că este o creștere conjuncturală. Evoluția pozitivă nu se datorează performanțele deosebite realizate de companiile cu capital de stat, ci obligării acestora de a distribui cât mai multe dividende către buget și cât mai des. În aceste condiții, este previzibil ca anul viitor și „pușculița” companiilor de stat va fi mai săracă.
 
Privim către anul viitor, pentru că situația viitorului buget nu pare a fi tocmai roz. Guvernul a inițiat cheltuieli certe, cum sunt cele cu salariile bugetare și cu pensiile, iar veniturile devin nesigure. Sau mai exact creșterile de venituri necesare pentru a acoperi plușul de cheltuieli de personal oferit prin lege. Analiștii financiari prognozează deja că ritmul creșterii economice va mai încetini, iar dobânzile, de exemplu, care au o pondere semnificativă în cheltuielile bugetare, vor crește.
 
Din păcate, creșterea economică de anul acesta nu a ajutat cu nimic investițiile publice. Cheltuielile cu investițiile de la buget și din fonduri europene au scăzut aproape la jumătate, iar rectificarea bugetară a consacrat această situație prin tăierea a 10 miliarde lei de la investiții.
 
Așadar, bugetul pe luna august ne spune încă o data ceea ce știam deja: se fac alocări bugetare pentru cheltuieli sociale și se taie masiv de la investiții.

243