Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Statul intră în afaceri cu grâu și berbecuți

statul_intra_in_afaceri_cu_grau_si_berbecuti.jpg

Statul intră în afaceri cu grâu și berbecuți
Image source: 
pixabay.com

Guvernul este decis să înființeze Casa română de comerț. Declarații recente ale președintelui PSD, Liviu Dragnea, singurul demnitar care vorbește despre noua instituție arată că va fi vorba despre „o companie de stat care se va implica în relațiile de import-export și de preluare a produselor agricole, legumicole și zootehnice”.

Înființarea de firme de stat pare a fi o obsesie a actualei guvernări. Chiar în programul de guvernare se scrie negru pe alb că se vor constitui societăți cu capital de stat. În industria metalurgică, în industria de apărare sau în agricultură, având, spre exemplu, ca obiect de activitate investiția în depozite pentru legume sau în abatoare. Este neclar dacă viitoarea Casă de Comerț se va ocupa doar de sectorul agricol sau își va extinde activitatea și în alte domenii, precum industria sau serviciile.
 
Ideea înfiintării unei astfel de case de comerț este ciudată. Avem, să nu uităm, o rețea județeană a camerelor de comerț și industrie. Există un Consiliu pentru export, se alocă fonduri bugetare pentru promovarea exporturilor românești și există rețeaua diplomatică pe care România o are în toată lumea, care are și această misiune a promovării produselor fabricate în România. Programul de guvernare prevede chiar delegarea atribuțiilor de promovare a exporturilor românești către Camera de Comerț și Industrie.
 
Sectorul agricol se confruntă cu destule probleme, dar ele nu se vor putea rezolva prin reînvierea unei case de comerț de stat. Asocierea micilor fermieri este în continuare firavă, depozitele de colectare de legume sunt puține, iar filiera producător-procesator-comerciant nu este consolidată. De asemenea, o mare problemă este că România exportă produse neprelucrate, cu valoare adăugată mică. Nu este neapărat o performantă să avem cea mai mare producție de porumb sau de floarea-soarelui din Europa, dacă produsele nu sunt valorificate până la nivel industrial. Dar această sensibilitate a agriculturii și industriei alimentare nu poate fi rezolvată cu o casă de comerț de stat.
 
De fapt, viitoarea companie va trebui să între în concurentă cu marii dealeri străini, companii specializate, cu conexiuni pe toate piețele lumii. Pentru a vinde în economia globală, chiar și grâu sau berbecuți, casa de comerț va trebui să aibă specialiști competenți și o structură solidă.
 
Din păcate, managementul de până acum al companiilor de stat nu ne face să fim optimiști în ceea ce privește performanțele unei case de comerț de stat. În ultimii 27 de ani, statul nu a fost un administrator performant.
 
 În principiu, înființarea unor companii de stat poate fi discutată. Numai că acesta tinde să devină un adevărat „sport național”. Iată și câteva argumente în acest sens. Primăria municipiului București și-a creat o structură de companii. Casa de Comerț urmează să apară, iar fondul suveran de investiții își propune să investească în companii de stat neperformante.
 
 Trecutul nu este deloc încurajator, iar prezentul nicidecum. Iată doar ce se întâmplă cu guvernanța corporativă a companiilor de stat. Rând pe rând, firmele de stat sunt scoase de sub aplicarea legii privind managementul profesionist. La multe dintre ele, regulile guvernanței corporative au ajuns să fie mimate, dacă nu chiar ignorate.
 
Adunările generale ale acționarilor și consiliile de administrație ale companiilor de stat sunt populate cu oameni de partid. În același timp, companiile sunt forțate de stat să plătească dividende, a doua tranșă în acest an, decapitalizându-le și luându-le banii de investiții.
 

457