Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Lupta cu evaziunea în România și Europa

tva-frauda_0.jpg

Image source: 
pixabay.com

În ultima perioadă, fiscul m-a inclus în baza de date către care transmite informările periodice. Trebuie să recunosc că, de cele mai multe ori, citesc pe diagonală aceste comunicate. Dar, recent, mi-au atras atenția două anunțuri referitoare la descoperirea de către Departamentul Antifraudă a două rețele de evaziune. În contextul dezbaterii despre lupta cu evaziunea am privit cu atenție cele două exemple. Ele arată în felul următor.

În primul caz este vorba despre o rețea de 100 de companii care au acționat în domeniul petrolier. Ele nu au avut legături decât formal, dar au înregistrat în contabilitate documente care arătau că au făcut o serie de achiziții de bunuri și servicii. Livrările de bunuri nu au avut loc din simplul motiv că firmele nu aveau capacitatea de a le produce.
 
Firmele fantomă erau înființate pe numele unor cetățeni din România sau Republica Moldova care au acceptat să fie asociați sau administratori și să deschidă conturi bancare pentru cele 100 de companii. Mecanismul de fraudare era destul de simplu retrăgeau banii de la automatele bancare sau de la ghișeele băncilor și în felul acesta s-a ajuns la un prejudiciu de 21 milioane de lei.
 
Al doilea caz este mai spectaculos, pentru că se referă la un prejudiciu de 46 milioane lei. De data aceasta este vorba despre companii care au acționat în industria cărnii. Metoda era următoarea: companiile implicate au achiziționat carne de la firme care, la rândul lor, au cumpărat animale, în viu, de la persoane fizice, însă au înregistrat în evidența contabilă facturi fictive de la firme fantomă cu scopul diminuării profitului impozabil și deducerii nelegale de TVA.
 
Mai mult decât atât, pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA membrii grupului au simulat operațiuni comerciale intracomunitare către parteneri din Bulgaria, Ungaria sau Polonia.
 
Cele două exemple sunt sugestive. Ele arată drumul pe care ar trebui mers pentru a aduce mai mulți bani la buget și pentru a reduce evaziunea. O astfel de abordare este mult mai eficientă decât, de exemplu, introducerea sistemului split TVA.
 
Dar, România nu este singura țară care se confruntă cu evaziunea pe TVA. Este chiar o temă europeană și ca atare Comisia de la Bruxelles își propune să schimbe ceva în domeniul TVA.
 
Spre exemplu, analizele Comisiei arată că evaziunea cu TVA prin folosirea regulilor transfrontaliere, metoda care apare, atenție!, și în exemplele oferite de fiscul român, este de 50 miliarde euro. Problema este că în tranzacțiile transfrontaliere, taxa pe valoarea adăugată este recuperată de companii de la stat. De aici apar dificultățile, iar metodele de fraudare sunt asemănătoare cu cele descrise de ANAF și sunt numite generic în Uniunea Europeană fraudă carusel, o metodă care speculează viciile sistemului implementat la nivel european în anul 1993.
 
Comisia Europeană este convinsă că trebuie să schimbe ceva în regulile TVA la nivelul continentului, dar tratează problema cu maximă delicatețe știindu-se faptul că statele membre sunt extrem de sensibile, dacă nu chiar reticente, la subiectul modificărilor în domeniul fiscal.  
 
Concret, Comisia Europeană propune renunțarea la sistemul exceptării TVA în tranzacțiile transfrontaliere, între statele membre, urmând ca situația să fie reglată apoi la nivelul statelor. Analizele Comisiei Europene arată că aplicarea unei asemenea măsuri ar reduce cu 80% frauda TVA în tranzacțiile transfrontaliere. Desigur, ar mări birocrația la nivelul statelor, dar asta este o altă problemă.  
 
De asemenea, Executivul european propune ca, în paralel cu sistemul actual, să impună folosirea unei liste albe a companiilor care sunt astfel certficate companiile de încredere. Scopul fiind acela de a identifica firmele suspecte.
 
Toată lumea este însă de acord că reforma TVA va fi amplu discutată și analizată și va putea fi aplicată abia începând cu anul 2022. Nu putem, așadar, să nu remarcăm diferența de abordare dintre Europa și România, în economia autohtonă introducându-se practic peste noapte mult-contestatul sistem de split TVA.    

614