Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cât de multă concurență este în economia românească

consiliul-concurentei.jpg

consiliul-concurentei.jpg
Un studiu realizat de Consiliul Concurenței arată cât de concurențial este mediul economic românesc.

Consiliul Concurenței publică în raportul anual, de acum tradiționalul indice agregat de presiune concurențială. Pe înțelesul publicului larg, indicele măsoară înclinarea spre concurență a ramurilor din economia națională. Indicele include 45 de piețe extrem de diverse, de la industria financiară, la serviciile notariale și de la serviciile de telefonie, până la producția și comercializarea medicamentelor.

Indicele are în vedere o serie de indicatori care împreună oferă o imagine și un rezultat numeric al gradului de concurență într-o industrie. Indicatorii luați în calcul la metodologia indicelui sunt: condițiile pieței, adică numărul de concurenți și gradul de concentrare, stabilitatea cotelor de piață, gradul de inovare sau barierele la intrarea pe piață. De asemenea, se are în vedere și puterea de negociere a consumatorilor. Un alt indicator este gradul de similaritate între principalii concurenți, adică simetria cotelor de piață și dacă există un așa-numit „concurent rebel”, adică una sau mai multe firme care au oferte comerciale prin care să își crească piață.
 
În al treilea rând, se are în vedere comportamentul concurenților, adică legăturile dintre firme, existența unor asociații profesionale sau intensitatea acțiunilor de marketing și comunicare. Toate aceste elemente definesc nivelul concurenței într-un sector, iar concurența crescută este, după cum se știe, în favoarea consumatorilor.
 
Să trecem în revistă câteva sectoare economice în care există concurență și, la polul opus, domenii în care intensitatea concurențială este redusă. Un caz discutat de-a lungul timpului este cel al profesiilor liberale. De exemplu, serviciile de arhitectură se află printre industriile cele mai concurențiale, în cadrul indicelui, în vreme ce serviciile notariale sunt la polul opus. Motivul? Barierele puse la intrare, în cazul notarilor, și modul de formare a tarifelor.
 
Raportul Consiliului Concurenței notează, de exemplu, că produsele industriei de asigurări sunt mult mai omogene din punctul de vedere al mediului concurențial. Sunt analizate asigurările de viață, cele auto (facultative și obligatorii) și asigurările de locuință. Toate aceste domenii se află în zona de sub medie a indicelui ceea ce arată că nu există un mediu în care concurența este foarte prezentă.
 
La fel ca în domeniul asigurărilor, nici industria bancară nu excelează în materie de concurență. Spre exemplu, serviciile bancare asociate cardurilor de debit au grad redus de concurență fiind în clasamentul indicelui agregat pe ultimele locuri.
 
Există o diferență importantă în ceea ce privește mediul concurențial între producția de medicamente, cu un nivel înalt, și, la polul opus, distribuția de medicamente. Desigur, sectoarele au caracteristici și actori economici diferiți.
 
În industria energiei electrice, există diferențe între sectorul de producție, cu un număr limitat de companii, în timp ce în domeniul furnizorilor, procesul de liberalizare a crescut numărul companiilor prezente pe piață.
 
Industria de telecomunicații se află în grupul de mijloc al clasamentului indicelui. Fapt care se datorează cu siguranță și operatorilor de piață care în ultimii ani au încercat să atace pozițiile de piață ale companiilor dominante.
 
La final, iată extremele care apar în indicele agregat de presiune concurențială. La vârf, industriile cu concurența cea mai mare se află serviciile de consultanță în domeniul tehnologiei informației, comercializarea de îmbrăcăminte și încălțăminte și canalele de televiziune cu plată. În subsolul clasamentului, domeniile cu cea mai redusă concurență sunt eterna industrie a cimentului (producția și comercializarea), problematicul sector al serviciilor notariale și producția de gaze naturale. Dacă ar fi să rezumăm, semnificația indicelui agregat de presiune concurențială pentru consumatori este că trebuie să știe care sunt sectoarele cu concurență redusă pentru a fi atenți atunci când le utilizează.

230