Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Oameni şi case – Bucureşti (III)

A treia parte a emisiunii-maraton despre evenimentele majore din timpul Primului război mondial realizată de Mihaela Dedeoglu în direct de la Athénée Palace Hilton Bucharest.

Un cântec de lebădă

Vlăstare boierești în Primul Război Mondial

Pentru armata română, Marele Război nu s-a terminat odată cu înfrângerea Puterilor Centrale. Trupe româneşti au avut misiunea de a combate, în 1919, agitaţia provocată de bolşevici în Basarabia şi de a înlătura regimul comunist al lui Bela Kun de la Budapesta (Mardarescu, 1922). Ion Boldur-Latescu (1899-1985), ofiţer de cavalerie, descendentul uneia dintre marile familii boiereşti din Moldova, Costachestii, a luptat în Primul Război Mondial, la Mărăşeşti, dar şi în campaniile din 1919 (Boldur-Latescu, 2010). Fiul lui, Gheorghe Boldur-Latescu, păstrează istorii cu aer tolstoian, atât despre bravura, cât şi despre viaţa sentimentală agitată şi despre distracţiile tânărului ofiţer de cavalerie.
    „Tata a fost pe front, chiar la Mărăşeşti. Era născut în 1899. A făcut Liceul Internat din Iaşi, ca intern, era cel mai bun liceu din ţară pe vremea aceea, actualul Colegiu «Negruzzi». În promoţia 1916, a dat două clase şi s-a înscris la şcoala de Ofiţeri. A făcut un an şi a participat cu cavaleria la bătălia de la Mărăşeşti. Nu ştiu dacă el era deja sublocotenent sau dacă era încă elev.
    Cele mai interesante lucruri mi le-a povestit din campania din Basarabia, din 1918-1919. După Unire, ruşii nu au fost de acord şi trimiteau bande, care devastau. Atunci au fost obligaţi ai noştri să trimită armata. Tata era sublocotenent, avea 20 de ani.

Athénée Palace Hilton

Cele mai apreciate sunt poveștile despre spioni. Doar simplul fapt că oaspeții se plimbă pe același hol sau intră în English Bar, care era locul de întâlnire al spionilor este impresionant.

De asemenea, impresionează acustica din sala Le Diplomate, iar oaspeții noștri testează ecoul  chiar sub cupola din Le Diplomate. În 1914 când nu erau microfoane, era o modalitate pentru orator de a se auzi foarte bine și a nu fi deranjat de alte eventuale zgomote din sală. 
Un alt fapt interesant este că după ce hotelul a fost naționalizat în 1948, este că erau microfoane în toate camerele și totul era ascultat, chiar și documentele oaspeților erau citite.



Ne mândrim cu numărul și importanța celebrităților care au trecut pragul Athénée Palace, de la regi la staruri Hollywood, de la diplomați la muzicieni faimoși și oameni de afaceri: Rolling Stones, Plácido Domingo, George Bush, Kevin Costner, Sting, Regele Mihai. 
Chiar în zona aceasta, la capătul Les Colonnades avem expoziția noastră permanentă deschisă cu ocazia aniversării a 100 de ani a hotelului Athénée Palace. Avem expuse cartea Athénée Palace scrisă de contesa Rosie Goldschmidt Waldeck (ediție de început), fotografia originală cu English Bar-ul din anul 1916, cheia cu zeița Athena care este o cheie ce se crede a fi fost folosită în anii 60 și o cutie de bomboane de la cofetăria de demult. 

Ne mândrim cu o clădire reper la fel de actuală ca în trecut, o clădire iconică pe care o considerăm un obiectiv turistic în sine, care atrage prin arhitectură, istorie și eleganță. Promovăm și încercăm să atragem turiști atât prin atmosfera pe care o exprimă exteriorul și interiorul clădirii, cât și prin service-ul de lux pe care  Athénée Palace îl promite de peste un secol. Ne bucurăm de o localizare privilegiată în Piața Revoluției, iar oaspeții sunt fascinați de vederea către Ateneu, Muzeul Național de Artă a României (fostul Palat Regal), Biblioteca Centrală Universitară, Palatul Senatului. Inevitabil, cei care ne vizitează în scop turistic văd toate aceste clădiri importante care flanchează hotelul, astfel ne place să credem că turiștii care vin la noi sunt interesați de cultură. 

Unul dintre cele mai importante evenimente culturale ale Bucureștiului din punct de vedere al atracției turiștilor străini, este Festivalul Enescu. Capitala noastră devine mai vizibilă pe harta lumii. 

Ne bucurăm să fim chiar în miezul evenimentelor, lângă Ateneu și Sala Palatului și să fim încă o dată parteneri Artexim (agenția organizatoare a Festivalului George Enescu). Anul acesta avem un număr mai mare de grupuri organizate care vin pentru concertele din cadrul Festivalului Enescu; sunt oaspeți din Europa, Israel și chiar Australia. 

Anul acesta ne dorim să atragem mai mulți oaspeți individuali pe perioada Festivalului Enescu, creând astfel  un pachet turistic care invită oaspeții să experimenteze  cazarea în hotel pe Executive Lounge aflat la etajul cinci cu vedere spre Piața Revoluției  și Ateneu, incluzând și bilete pentru două persoane la concertele zilnice ale festivalului. 

Dorim să promovăm Bucureștiul ca o destinație pentru iubitorii de experiențe culturale unice și listăm acest pachet pe cât mai multe canale vizibile la nivel internațional prin intermediul Hilton.

În emblematicul English Bar am lansat  conceptul Gin & Jazz. 
Conceptul a fost lansat ca un tribut săptămânal cocktail-urilor clasice și muzică jazz, aducând împreună un simbol al culturii britanice – ginul și amintire ritmurilor din perioada de aur a muzicii jazz (ritmuri din anii 30 -60).  
Ginul și muzica completează atmosfera plină de caracter din English Bar și împreună creează imaginea perfectă a unei nopți presărate cu cocktail-uri, muzică live, mâncare delicioasă și servire bună.

Cosmina Bucerzan, Business Development Director Athénée Palace Hilton

 

 

Ediții anterioare ale emisiunii Zebra: http://www.rfi.ro/tag/zebra

2303