Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Taxa pe poluare, eliminată de miercuri. Impactul asupra mediului şi siguranţei traficului

timbru_mediu_eliminat_februarie_impact_mediu_siguranta_trafic.jpg

Invazie de maşini second hand, după eliminarea timbrului de mediu? (Sursa foto: pixabay.com)
Invazie de maşini second hand, după eliminarea timbrului de mediu? (Sursa foto: pixabay.com)

O veste bună pentru amatorii de maşini la mâna a doua, dar cum nu se poate mai proastă pentru mediu: miercuri, 1 februarie, intră în vigoare măsura prin care se elimină peste 100 de taxe nefiscale, printre care şi timbrul de mediu. Experţii atrag atenţia că renunţarea la această taxă pe poluare ar putea duce la o explozie a vânzărilor de maşini second hand, cu consecinţe dramatice asupra mediului şi siguranţei în trafic.

Eliminarea taxei pe poluare i-ar putea încuraja pe români să cumpere maşini la mâna a doua. Până acum, aşa-numitul timbru de mediu era aproape la fel de scump ca vehiculul second hand, dacă nu chiar mai scump, în unele cazuri.

Eliminarea taxei va duce la o scădere a vânzărilor de maşini noi cu circa o treime, potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor Auto.

Mai multe maşini la mâna a doua înseamnă o creştere a poluării, crede preşedintele fundaţiei Eco-Civica, Niculae Rădulescu-Dobrogea: “Se poate observa ce se întâmplă şi acum la Bucureşti, din cauza poluării generate în mod special de maşinile mai vechi. Zăpada e atât de neagră, aerul este atât de irespirabil (…). E o idee nefericită, după părerea mea. La ora actuală, în Bucureşti există 150 de hectare de spaţiu ocupat de hârburi care imobilizează acest spaţiu (…). Acest procent pe care eu îl estimez între 4% şi 5% probabil că va creşte în următorii ani la 7%-8%”.

 

Mai multe accidente auto?

 

Un alt efect al eliminării timbrului de mediu ar putea fi creşterea numărului accidentelor auto. De regulă, maşinile second hand au probleme tehnice care pot pune în pericol viaţa participanţilor la trafic, spune preşedintele onorific al Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie, Marian Nedelescu: “Maşinile aduse la noi în ţară la mâna a doua sunt acele maşini care au sistemul de kilometraj cu mult depăşit faţă de ceea ce arată. În aceste condiţii, toate componentele maşinilor respective sunt un pericol pentru siguranţa rutieră (…). Din statisticile pe care le avem noi rezultă că la acele maşini în principal problema direcţiei este afectată foarte mult şi problema frânelor”.

Experţii auto se tem că eliminarea timbrului de mediu va anula toate demersurile de curăţare a parcului auto din România, realizate în ultimii ani prin programul “Rabla”.

Ce spun experţii despre eliminarea timbrului de mediu?
1641