Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cum se explică dublarea costului autostrăzii Pitești-Sibiu și când va fi gata șoseaua de mare viteză?

Cel mai aşteptat proiect rutier al României, autostrada Piteşti-Sibiu, va costa 3,3 miliarde de euro, dublu față preţul estimat în Master Planul General de Transport. Cifrele actualizate apar într-un proiectul de Hotărâre de Guvern publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor. Otilia Nuțu, expert infrastructură la EFOR, explică la RFI că noul preț este mai aproape de realitate: Autoritățile afirmă că autostrada va fi finanţată din fonduri europene în proporţie de 75%. Din calculele expertului reiese că situația este mai complicată.

Otilia Nuțu: Întâi și întâi, problema este la Master Plan care a avut o mare hibă, anume, faptul că inițial, când s-a făcut, a preluat fără prea mare dicernământ costurile care erau vehiculate prin diverse documente de la Ministerul Transporturilor. În ceea ce privește autostrada Pitești – Sibiu, ultimul și singurul studiu de fezabilitate disponibil la vremea aceea era din 2008. Într-adevăr, lucrurile s-au schimbat de atunci, inclusiv standardele de construcție. Între timp, autostrada s-a împărțit altfel, s-a împărțit în cinci loturi, s-au făcut niște studii de fezabilitate, care sunt deja gata pentru două loturi de la capete. Celelalte tronsoane, din mijloc, sunt acum în cursul studiilor de fezabilitate. Acum există niște estimări mai adecvate. Sigur, cifra aceasta de trei miliarde era déjà vehiculată. Dacă vă aduceți aminte cam așa se spunea că va costa și acum un an și acum trei ani. De fapt, problema este la masterplan. Întrebarea care se pune este de unde vor avea bani să construiască această autostradă. Dacă ne uităm la toată alocarea pe toate lucrările de infrastructură pe coridoarele europene, care sunt în programul operațional de infrastructură mare, adică bani europeni, acolo suma totală este de 3,4 miliarde. Asta presupune tot ce înseamnă autostrăzi pe coridoare europene,  centuri ocolitoare , dar și lucrările la calea ferată, care sunt la fel de scumpe și niște lucrări la metroul din București. Este foarte probabil și era o așteptare de foarte multă vreme, ca în cursul acestui exercițiu financiar până în 2020, dar cu execuție până în 2022, să se poată face doar cele două loturi din capete pentru care există acum studii de fezabilitate și pentru care s-a și lansat licitația pentru proiectare și execuție. Foarte probabil, dacă lucrurile merg bine, până în 2023 vom avea doar aceste capete de autostradă, care, din păcate, nu vor putea fi folosite pentru că ele nu leagă nimic de nimic sau, în orice caz, nu traficul care se așteaptă pentru întreaga autostradă.

Reporter: Care credeți că vor fi consecințele dacă această autostradă întârzie să fie construită?

Otilia Nuțu: Cea mai vocală a fost firma Dacia, însă problema este pentru toată economia țării. Vorbim despre un proiect care se discută și la care ne-am angajat de peste douăzeci de ani. Dacă ne uităm la ce s-a întâmplat pe exercițiul financiar anterior, vedem că lipsa banilor nu a fost o problemă, ci faptul că nici banii care erau alocați nu au putut să fie cheltuiți. Cred că cea mai mare opreliște în a avea autostrăzi este capacitatea de contactare și de bună ducere la execuție a unui proiect de către compania de drumuri.

Reporter: Puțin mai clar, vă rog, Otilia Nuțu. Cine este de vină?

Otilia Nuțu: În momentul în care miniștrii se schimbă cel puțin o dată pe an și conducerea companiei de drumuri de două, trei ori pe an, iar toată lumea este rudă cu toată lumea, sigur că de vină este cam toată familia din jurul companiei de drumuri.

Reporter: Cum se numește această familie acum?

Otilia Nuțu: Indiferent despre ce discutăm, absolut toate proiectele sunt întârziate. Din păcate, cred că este o problemă și cu faptul că atunci când vorbim de bani europeni, acolo se fură mai puțin și interesul să accelereze niște lucrări este mai mic. Proiectele pe care le faci pe banii naționali, cum ar fi cele din PNDL sunt întotdeauna mai ușor de făcut pentru că acolo există un control mai redus.

 

Premierul Mihai Tudose s-a întâlnit, joi, cu reprezentanţi ai grupului Dacia Renault, discuţiile vizând perspectivele industriei auto în România şi construirea autostrăzii Piteşti-Sibiu.

”Avem tot interesul ca această autostradă să se concretizeze cât mai repede şi am deblocat deja nişte lucruri”, a declaratșeful Executivului, amintind faptul că documentaţia pentru două dintre secţiunile autostrăzii a fost înregistrată în sistemul electronic de achiziţii publice.

Din 1999 până în prezent, Renault a investit în România 2,5 mld. de euro şi a creat circa 16.700 locuri de muncă.

Otilia Nuțu despre autostrada Pitești-Sibiu
1371