Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Colegiul Tehnic „Gh. Airinei” face programul la RFI (III)

O treia parte a emisiunii Zebra din proiectul cultural cu și despre liceeni, Cu Zebra la școală, în cadrul Programului cultural „București, Oraș participativ” finanțat de către Primăria Capitalei prin ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti, realizată de la Colegiul Tehnic de Poștă și Telecomunicații "Gh. Airinei".

Invitați: Bianca Stângă, responsabilă pentru Campus France şi Alin Petrache, fost căpitan al Echipei Naționale de rugby, cu 32 de selecții, până în august 2016 a fost și președinte al Comitetului Olimpic şi Sportiv Român.

Bianca Stângă: Campus France este agenția de promovare a învățământului superior francez la scară internațională. Este un serviciu aflat sub tutela Ministerului Afacerilor Externe Francez, care se află în toate țările lumii și pe toate continentele și care îi ajută pe elevi și pe studenți să identifice formări universitare în Franța și îi acompaniază în ceea ce privește proiectul lor educațional și cel profesional. Avem prezentări în licee, întâlniri cu studenții la saloane universitare, la târguri de universități, la diferite activități organizate în cadrul Institutul Francez și nu numai.

În Franța, formările de tip profesional sunt foarte apreciate, sunt formări foarte selective. Elevii și studenții care aleg să facă o formare de tip profesional sunt persoane care își doresc să se integreze rapid pe piața forței de muncă și care doresc să dobândească și să dezvolte competențe profesionale care să le permită să fie foarte pregătiți și să își găsească imediat un loc de muncă. Elevii din Franța care aleg un liceu cu profil tehnologic, pot urma mai departe o formare de tip universitar, dar de tip profesional. Sunt formări de scurtă durată, care se desfășoară pe durata a doi ani și care le permit ulterior dacă doresc să continue cu un al treilea an de licență și să se orienteze eventual către o școală de ingineri, dacă chiar doresc să facă studii superioare de lungă durată. Dacă nu, pot face cei doi ani de diplomă profesională, în Franța acestea poartă numele de B.T.S. Brevet de tehnician superior sau D.U.T. Diplomă universitară tehnologică. După aceste formări, șansele de angajare sunt foarte ridicate. Franța și România sunt parteneri pentru dezvoltarea unor formări de tip profesional, atât în învățământul secundar, cât și în învățământul secundar. Ne dorim ca și în România formările de acest tip să ajungă să fie valorizate și să fie recunoscute pentru că sunt foarte importante. Piața forței de muncă și mai ales Camerele de Comerț, Întreprinderile străine implantate pe piața forței de muncă din România caută din ce în ce mai mult specializări și specialiști din domeniile respective.

Îi aștept cu plăcere pe elevi la Institutul Francez, la biroul Campus France, unde putem folosi împreună motoarele de căutare, fișele de meserii, fișele de domenii care sunt la dispoziția lor în spațiul Campus France și putem să discutăm despre proiectul lor de studii și proiectul lor profesional într-o manieră personalizată pentru fiecare în parte.

Biroul Campus France este găzduit în cadrul Institutului Francez, este deschis de marți și până joi, între orele 9:30 – 16:30. Pot veni direct la Institut, îmi pot scrie un e-mail, îmi pot da un număr de telefon. Stabilim o întâlnire și discutăm pe baza proiectului lor de viață. Candidații trebuie să fie la un nivel de franceză recomandat de Ministerul Educației din Franța, adică nivelul B1, pentru a fi capabili să asiste la cursurile predate în limba franceză în cadrul formării lor universitare, să fie capabili să scrie și să se exprime la examene.

Pentru a va înscrie în învățământul superior francez, trebuie să va  faceţi un profil pe o platformă gestionată de Ministerul Educației "Admission post-bac", care se adresează elevilor din anul terminal de liceu. Aveţi posibilitatea să vă alegeţi maxim 24 de formări universitare în Franța și trimiteţi o singură candidatură online către aceste formări universitare. Este o procedură care se desfășoară în mai multe etape. Procedura se deschide în luna ianuarie, pentru anul acesta va fi ianuarie 2018.

Alin Petrache: Cred că în anul 2009 am pornit un proiect alături de colegii mei de la Federația Română de Rugby și cred că avem acum cam 30000 de practicanți în sistemul școlar al rugby-ului fără contact. Este un rugby care nu sperie foarte mult mamele copiilor. Este o formă de a intra și de a diversifica rugby-ul la nivel național în România.

Ovidiu Nahoi: Este un sport foarte popular. Și fetele îl practică, chiar și rugby-ul cu contact, cel adevărat. M-am gândit la aspectul educativ al acestui joc colegialitate, spirit de echipă, spirit de luptă, o anumită etică a acestui sport care te face să-ți protejezi și să-ți respecți adversarul, pentru prieteniile puternice care se leagă pe terenul de rugby și în jurul lui. Există și celălalt aspect: cel de carieră, vocațional al rugby-ului. 

Alin Petrache: Rugby-ul a început în România prin studenții noștri care au fost la studii în Franța. S-au întors acasă și au pus bazele primei instituții rugbiste și au început să promoveze acest sport în România.
Mi-aș dori ca majoritatea dumneavoastră să rămână și să performeze aici. Cred că sunteți cei care veți schimba foarte mult din fața României. Cele mai importante din punctul meu de vedere sunt aceste două domenii: educația și sănătatea.

Am practicat rugby la cel mai înalt nivel. Anglia și Franța au două din cele mai puternice campionate ale lumii. Cariera unui rugbist durează în funcție de fiecare sportiv în parte, sunt rugbiști care au îmbrățișat această carieră până la 40 de ani, internațional vorbind. Eu cred că sporturile de echipă, rugby-ul în general vă aduce mai aproape de valorile de iubire, de sănătate, de fairplay, de mândrie. Este foarte important să îmbrățișați și să veniți aproape de acest sport, să veniți aproape de orice sport. Sportul înseamnă sănătate și educație.

Întrebare elev: Au fost momente în viața dumneavoastră în care ați simțit că nu mai puteți?

Alin Petrache: Sunt foarte multe momente în viața unui sportiv de performanță în care înțelegi aceste lucruri. Sportul, colegii, echipa, prietenii din jurul fenomenului sportive te ajută să le duci mai departe. Fie că ai anumite pierderi, sportul te învață să mergi mai departe.
Rolul de instructor sportiv este un rol foarte important în societate. Sunt profesor de educație fizică, sunt lector universitar doctor de educație militară, dar este acelaşi lucru - educație fizică și sport. Sunt puțini mai serioși elevii, sunt între 26 și 53 de ani. Îmbrățișați această meserie pentru că este o meserie frumoasă, care îți produce anumite bucurii.

Trebuie să trăim în lumea reală, o lume a globalizării. Rugby-ul s-a profesionalizat. Noi am rămas în urmă la toate lucrurile. În ceea ce privește sportul, noi am rămas niște amatori.

Cred că este mult mai interesant să educi o echipă, să înveți niște copii. Suntem singura federație care avem o academie specializată în care antrenăm tot ce înseamnă sportivii care vin să-și dezvolte anumite aptitudini, încercăm să dezvoltăm anumite programe; aici discutăm clar de acești instructori sportivi, antrenori, arbitri. Toate aceste meserii, care converg în jurul rugby-ului și în jurul celorlalte sporturi sunt extrem de bine venite.

471