Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cu Zebra la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară „Dumitru Moţoc” (III)

motoc.jpg

Image source: 
RFI România

Invitații orei a treia a emisiunii au fost Mihaela Dima, Pastry Chef Athénée Palace Hilton Bucharest; Mihaela Petrache, Directoarea de Resurse Umane a Athénée Palace Hilton și Sorin Mierlea, Președinte InfoCons - Organizație pentru Protecția Consumatorilor (OPC).

 

 

Mihaela Dima: În anul 1997, am terminat eu liceul, iar în 1999, se deschidea Hotel Sofitel. Pe atunci, era primul hotel de 5 stele din România. Treceam pe lângă el cu mașina și mă gândeam cum ar fi să lucrez și eu acolo. În acest timp, învățam la școala postliceală, unde am întâlnit un chef patiser și un chef bucătar. A urmat un interviu și așa am început să-mi croiesc drumul. De acolo și până la ceea ce am ajuns astăzi au fost doar câțiva pași, iar ce mi-am dorit să devin s-a îndeplinit.

Mihaela Petrache: Sunt aici pentru voi, aștept să-mi puneți întrebări și aș vrea să vă atrag către această lume a ospitalității și în special către Athénée Palace București Hilton. Poate în timpul săptămânii Școlii Altfel veți face o vizită la hotel, ca să vedeți pe viu ce înseamnă toate acestea. Dacă într-adevăr vă interesează, puteți să începeți cu o practică, după care poate urma angajarea.

În general sunt foarte multe posturi. Mergem pe patru mari segmente: blocul operativ; blocul business development, cu toată forța de vânzări; blocul resurse umane și blocul financiar contabil. Blocul operativ înseamnă toate departamentele operaționale care deservesc oaspeții noștri: recepție, front office, food and beverage (ospătari, restaurante, bucătari, cofetari, patiseri), clubul de sănătate, secutirare, apoi departamentul tehnic sau departamentul de engineering.

26% din toți angajații din bucătărie sunt tineri, cu vârstele între 19 – 25 ani.

Sorin Mierlea: „Sunt cetățean european și am drepturi” este o campanie pe care am lansat-o acum trei ani și cred că a atins obiectivul de a conștientiza cetățeanul din România că are și drepturi. Trebuie să fim cu toții participativi la modul serios și real. Am fost impresionat când am intrat în școală și am văzut că aveți materialele de accesibilizarea pe care le-am pus-o noi la dispoziție gratuit. E vorba de acele plăcuțe cu „Trage-Împinge” și „Intrare-Ieșire”. Poate mulți dintre voi nu știu, dar există și placuțe cu semnalizare în braille, pentru nevăzători.

Este foarte important să începem să învățăm să citim eticheta, mai ales în momentul în care discutăm de industria ospitalității. De exemplu, ochelarii pe care mulți dintre voi îi purtați, de vedere sau de soare, dacă nu îi luați dintr-un lanț de transabilitate, dacă nu-i luați cu bon fiscal (aceasta este o altă campanie pe care am lansat-o, „Cere bonul fiscal”, fiidcă bonul fiscal este prima măsură de protecție a consumatorului, înainte de a fi o măsură de fiscalizare) și dacă nu aveți certificate de calitate, nu i-ați luat dintr-un spațiu autorizat, iar posibilitatea ca plasticul respectiv să aibă bisfenol este foarte mare. Produsele respective trebuie să aibă marcajul CE de conformitate europeană, doar că și aici trebuie să fiți foarte atenți, pentru că același simbol, cu un tip de font asemănător, poate însemna și China export. Este un proces ân desfășurare între China și Uniunea Europeană privind acest subiect.

Avem o campanie care se numește „Alege, este dreptul tău”, un concurs pe care îl facem în toate școlile din România. Vă invit să participați la acest concurs, care se sfârșește în fiecare an cu o tabără la Năvodari, unde merg 200 de elevi din toată țara. Este un concurs național. Sperăm ca încet, încet să se schimbe nivelul mentalității și atitudinea fiecăruia dintre noi. Doresc să felicit această inițiativă de a ne plimba prin școli și vă încurajez să veniți alături de noi, în calitate de voluntari, la practică, fiindcă înainte de toate, de când ne naștem și până murim, suntem consumatori de aer, de educație, de corpuri de iluminat. Ultimele studii statistice pe care le-am făcut au arătat că 40% din corpurile de iluminat pe piața din România sunt false, ceea ce poate conduce la anumite probleme de vedere.

Noi avem o aplicație gratuită InfoCons, pe care vă invit să o descărcați, prevăzută cu un buton albastru, unde puteți scana codul de bare și o să primiți toate informațiile de pe etichetă: care sunt contraindicațiile E-urilor, dacă au efecte adverse, dacă produsul este utilizabil pentru copii sau nu. Aveți un dicționar de terminologie, aveți acces la teste comparative ca să înțelegeți ce anume ați achiziționat.

Pentru produsele care există la nivel internațional, avem mai multe teste, pentru că facem parte dintr-o rețea. Pentru produsele românești, realizate în România, noi suntem cei care le testează. Avem peste 68.000 de persoane fizice, membri care cotizează la finanțarea acestor teste. Este foarte importantă participarea. Pentru elevi, studenți si persoane cu dizabilități, cotizația este 1 leu pe an. Pentru persoanele adulte este 40 de lei pe an. Este foarte important să începem să înțelegem și să dorim să ne informăm. Testăm de la salam și cremvuști până la rujuri și farduri. În concluzie, dacă citim eticheta, aflăm dacă produsul respectiv are ceva în plus sau în minus. Marcajul CE de conformitate europeană îți dă un plus de securitate.

Mihaela Dima: Până la urmă nu contează culoarea sticlei, poate fi apă sau suc, noi avem un mare noroc, acela de a alege ingredientele. La noi, toate produsele vin cu facturi. Există trei secții diferite și este foarte important ca în orice laborator, secție, făbricuță, ceea ce vine să fie produsul ideal și cel mai bun calitativ. La final, nu contează cantitatea și cui vă adresați, ci calitatea produselor.

Nu putem să fim toți patiseri șefi, dar asta nu înseamnă că nu putem să fim foarte buni patiseri sau să ne deschidem propria noastră patiserie. O patiserie de hotel este diferită de o patiserie cu vânzare. La patiseria cu vânzare vă duceți să cumpărați o prăjitură din vitrină și ați terminat. Patiseria din hotel este ca un puzzle. Noi avem banchete, breakfast, braserie, restaurant cu meniu italienesc, avem momente în care creăm pentru ambasadori sau președinți.

Dacă ai voință, poți să realizezi orice, fiindcă pleacă din interiorul tău.

Mihaela Petrache: Este foarte importantă atitudinea, ceea ce vă doriți de la viață. Angajăm pentru atitudine și ne luăm angajamentul față de cei tineri să le dăm abilități și cunoștințe. Nu poți să te duci într-un loc în care nu te regăsești, în care nu te simți bine, indiferent ce poate fi pe partea cealaltă.

Industria ospitalității nu este o industrie în care salariile sunt extraordinar de mari. Vreau să setez așteptările de la bun început, pentru că este o industrie a serviciilor. Cei din producție câștigă mai bine, dar acesta este un fapt economic. În schimb, tot statisticile ne arată că există și alte lucruri pentru care oamenii se simt fericiți. Bineînțeles că trebuie să am baza și nu pot să muncesc pe 2 bani, dar sunt oameni care vor lăsa salariile mari dacă mediul de lucru nu este acela în care se regăsesc, în care oamenii se respectă unii pe alții și în care știu că pot învăța cu adevărat și pot crește. Rămân în hotel și în companie cei care fac treabă și cei care primesc pentru treaba pe care o fac. Este foarte greu. Echipa nu este foarte mare. Există o tehnologie, o linie de producție pentru că vorbim de un business profitabil. Totul se face cu multă muncă, cu dăruire, dar există și o plată pentru toate acestea.

Asta este ceea ce Hotelul Hilton face și să știți că face pe plan internațional. Cred că este foarte bine să mergeți prin toată lumea și să lucrați și în alte țări, măcar pentru comparație, și să aduceți acasă toate lucrurile bune de acolo. La Hilton există recrutare la nivel mondial, nu este neapărat o recrutare locală. Ca să învețe, îi trimitem pe oameni la training-uri în alt hotel Hilton din altă țară, pentru că știm că acolo este un cofetar patiser foarte bun.

Pentru segmentul operațional eu cred că ar trebui să începeți cu o practică, în condițiile legale din România. Eu cred că orele alocate practicii sunt disproporționate față de cele de teorie și pentru meserii ca bucătar sau ospătar, unde ai nevoie de foarte multă practică, aceasta nu există. Poate vom avea și noi cândva un sistem de învățare, așa cum există în Austria, în care lucrurile sunt foarte bine împărțite.

Sorin Mierlea: Și noi avem nevoie de oameni, de tineri. În zona aceasta de atitudine chiar avem o campanie care se numește „O nouă atitudine. Schimbarea mentalității din cetățean pasiv în cetățean activ”. Salarizarea este puțin mai mare decât în alte zone, mai ales pentru că depinde foarte mult de atitudinea fiecăruia și în câte proiecte dorește să se implice. Cred foarte tare în această zonă a expertizei și a experienței în mai multe țări. Noi trimitem colegi în toate țările europene, în toate mișcările de protecție a consumatorilor, pentru a avea o viziune de ansamblu.

Avem mulți colegi pe care i-am recrutat din zona ASE-ului, de pe băncile facultăților, avem elevi care au venit din liceul Madgearu și care vin în practică deja din clasa a XI-a sau din clasa a XII-a. Am schimbat legislația în care voluntariatul și practica este considerată vechime, ceea ce ar trebui să fie un plus pentru voi și să fiți foarte aproape de această zonă. Avem peste 26.000 de voluntari la nivel național, dar nu sunt suficienți.

Întrebare elev: Care ar fi aspectele pozitive sau negative ale carierei dumneavoastră?

Mihaela Petrache: Am avut onoarea să particip la deschiderea Athénée Palace, acum 20 de ani. Înainte nu lucrasem deloc în hotelărie, fiidcă la bază sunt inginer. Aspectele pozitive ar fi că m-am îndrăgostit de ceea ce fac și am rămas în domeniu până în acest moment. Cred că este crucial să mergi într-un loc unde îți face plăcere. Părți negative sunt că uneori e greu, dar gândindu-te că tu ești cel care trebuie să găsească soluția, te mobilizezi să găsești ceva în interior, să găsești soluția. Și atunci cauți în jurul tău, la oamenii aceia deosebiți care pot fi cu tine și care pot să îți dea o rază de speranță ca să reușești.

Întrebare elev: Ce părere aveți de comerțul online? Este un lucru bun sau nu?

Sorin Mierlea: Trecem printr-o perioadă cu tot felul de promoții, oferte și ne pregătim pentru perioada sărbătorilor. Am de spus trei lucruri esențiale. Atunci când intrați pe un site, să vă uitați neapărat la dimensiunea produsului, caracteristicile tehnice și greutatea. Să cumpărăm de la site-uri, dacă se poate, care sunt găzduite pe teritoriul Uniunii Europene, unde avem o legislație foarte clară în zona comerțului trasfrontalier pe teritoriul UE, în domeniul comerțului online. În momentul în care cumpărați orice produs din zona online, puteți să returnați produsul în 15 zile fără niciun fel de justificare. Dacă achiziționați același produs dintr-un magazin, nu puteți să-l returnați decât dacă are un defect de fabricație ce nu poate fi remediat într-un timp relativ scurt. În zona de contact a companiei care găzduiește și comercializează produse în zona de comerț online, trebuie să se regăsească numele companiei, datele de identificare, iar dacă compania este de pe teritoriului României, puteți să intrați pe mfinanțe.ro și să verificați dacă acea companie chiar există din punct de vedere juridic și are ca obiect de activitate ceea ce spune că are. Este de preferat să faceți plata cu cardul, decât să plătiți în momentul în care vine produsul. Puteți să opriți plata prin operatorul bancar în 10 zile. Comerțul online este bun, dar să-l facem în condiții corecte.

Întrebare elev: Pe viitor, se poate introduce specializarea OPC la nivelul liceelor tehnice, cu posibilitate de angajare?

Sorin Mierlea: Nu mai există OPC de 11 ani, există Comisariate Județene de Protecția Consumatorului și există specializarea în foarte multe centre universitare. Suntem singura țară membră a Uniunii Europene în care mai există o autoritate specifică pe segmentul protecției consumatorului.

213