Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Campanie electorală atipică în Bulgaria

campanie-electorala-atipica-bulgaria.jpg

Boiko Borisov (stânga) (Foto: Reuters)

Campania pentru alegerile anticipate ce vor avea loc duminică este fără precedent în istoria post-totalitară a Bulgariei. Pentru primă dată, linia de demarcaţie dreapta-stânga parcă a dispărut. În schimb, a apărut una nouă: pe de o parte, Opoziţia de toate culorile, pe de alta, partidul GHERB, condus într-un mod autoritar de Boiko Borisov.

Corespondentul RFI la Sofia, Petio Petkov

De teama unor fraude de proporţii, piatra este aruncată într-un mod unanim în grădina lui Borisov: socialiștii, ultranaționaliștii, etnici turci, dreapta tradițională și noua formațiune centristă a ex-comisarului european Meglena Kuneva au semnat un acord fără precedent, prin care au angajat compania austriacă SORO de a efectua numărarea paralelă a voturilor.

Opoziţia îşi va uni forţele în combaterea comerţului cu voturi. Procuratura Generală a anunțat că prețul unui vot a atins suma de 100 de leva/50 de euro. Sondajele arată că 12% dintre alegători se declară dispuși să-și vândă votul.

Faptul că pentru alegerile din 12 mai în Bulgaria vor veni de zece ori mai mulţi observatori europeni în comparaţie cu cele precedente arată că şi Europa împărtăşeşte temerile Opoziţiei.

Partidul GHERB a devenit principala ţintă a atacurilor. Programul său electoral este criticat la fel de violent de socialiștii și de dreapta tradițională.

 

Presa în campanie

 

Pe durata campaniei, mediile naționale și-au schimbat politica la 180 de grade, devenind cu mici excepții, ostile foștilor guvernanți, după patru ani de laude gen "Cântarea României". În condițiile în care ziariștii sunt total dependenți de proprietarii media–Bulgaria se află la 30 de locuri în urma României în clasamentul "Reporteri fără frontiere", după criteriul libertăţii de exprimare–aceasta arată că patronii așteaptă prăbușirea lui Borisov.

Anchetele sociologice nu sunt luate în serios nici de ziariști. Studii există, dar rezultatele sunt scrise parcă de liderii de partid. Agențiile au devenit practic companii de publicitate. Aceasta întrucât nu este normal să existe diferenţe între sondaje de ordinul a 10%-15%.

Unii sociologi explică avantajul foștilor guvernanți în fața Partidului Socialist, prin faptul că un număr neobișnuit de mare de cetățeni, peste 30%, refuză să răspundă anchetatorilor.

Campania a pus în evidenţă faptul că în Bulgaria există un singur partid bogat, cel al lui Borisov. Numai GHERB şi-a permis să organizeze concerte cu participarea vedetelor naţionale în toate centrele judeţene.

Campania a fost dominată de o serie de scandaluri. Întâi a apărut dosarul din anii '90 al agentului "Budha"–Boiko Borisov folosit drept sursă de informații pentru unii capi ai lumii interlope cu care a avut afaceri comune.

 

Watergate bulgăresc

 

A urmat scandalul ascultărilor ilegale, denumit în mediile europene "Watergate bulgăresc". Trei din ultimii patru şefi ai departamentului tehnic al Ministerului de Interne au depus mărturii împotriva ex-ministrului Ţvetanov, numărul doi în GHERB, declarând că el ar fi ordonat ascultarea ilegală a unor politicieni, oameni de afaceri şi ziarişti.

Ex-ministrul Agriculturii din Guvernul Borisov, Miroslav Naidenov, a declarat că toţi membrii Cabinetului au fost ascultaţi de Ţvetanov. Scandalul a luat proporții în urma apariției înregistrării unei convorbiri la vila ex-premierului cu participarea lui Borisov, a lui Naidenov și a procurorului Capitalei, un caz tipic de trafic de influenţă, garnisit cu cinisme. Ex-premierul a fost interogat la procuratura de apel, iar procurorul Capitalei a demisionat.

Sofia, Petio Petkov, despre campania electorală pentru alegerile parlamentare din Bulgaria
359