Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cu Porsche pe circuitul auto de la Le Mans (reportaj AUDIO şi FOTO)

20170314_164441.jpg

Colegul nostru Vasile Damian alàturi de un pilot profesionist la bordul unui prototip pe circuitul auto de la Le Mans
Colegul nostru Vasile Damian alàturi de un pilot profesionist la bordul unui prototip pe circuitul auto de la Le Mans
Image source: 
RFI/Vasile Damian

Cu trei luni înaintea cursei de 24 de ore de la Le Mans - una dintre cele mai faimoase competiţii auto din lume – organizatorii au invitat o serie de jurnalişti ai presei străine să descopere legendarul traseu automobilistic. Confraţii noştri au avut acces nu doar la culisele cursei dar şi la volanul unor maşini de excepţie. Vasile Damian a făcut parte dintre « piloţii de o zi » de la Le Mans.

Pentru unul ca mine, biciclist îndârjit şi şofer doar în vacanţe sau week-end-uri, a primi o invitaţie să piloteze pe miticul circuit de la Le Mans, acolo unde se desfăşoară de aproape un secol cursa de 24 de ore, este ceva pe cât de incredibi pe atât de greu de refuzat.

Deplasarea la Le Mans o voi face în mai puţin de o oră, la bordul unui TGV în compania altor 4-5 confraţi norocoşi ca mine. Ajunşi în gara din Le Mans, prima surpriză : suntem aşteptaţi de şoferii profesionişti de la Porsche, evident cu 3 maşini germane, modele Panamera, Cayenne şi Macan, toate noi-nouţe şi aparţinând şcolii Porsche de la Le Mans.

Julien Poncelet si Porsche-ul cu care a venit sà mà ia de la gara din Le Mans.

Trebuie ştiut că constructorul german este cel mai fidel participant la cele 24 de ore de la Le Mans. Din 1951 firma nu a ratat nicio ediţie şi a câştigat de 18 ori cursa mitică, un record ! E deci foarte natural să vezi, când ajungi pe circuitul auto, un enorm pavilion Porsche dar ... niciunul francez.

Ziua la faţa locului începe cu briefing prezentat de şeful piloţilor de la Porsche. Consemne de securitate, tehnici de pilotaj, studii de traiectorie şi transferuri de sarcină din faţă spre spate şi viceversa – nimic nu este uitat.

Patrice, seful pilotilor-instructori, ne dà ultimele sfaturi înainte de start.

Zece minute mai târziu, coborâm în garajele de pe marginea pistei. Nu înainte de a ne « abandona » permisele de conducere şi de a semna un document prin care ne asumăm responsabilitatea experienţei pe care o vom trăi.

Julien Poncelet este pilotul-instructor care mi s-a « alocat ». Voi petrece toată ziua practic numai cu el. Multiplu campion auto şi de karting, Julien este astăzi unul dintre instructorii de la şcoala Porsche. Inainte de toate, îmi dă programul zilei Si îmi spune să-mi aleg maşina cu care vreau să mergem.

Porsche 911 - diverse versiuni - cu care vom putea rula pe circuitul de la Le Mans.

« Mai întâi vom face două ture de prezentare a circuitului la bordul unui Porsche 911. Urmează o sesiune de « guided driving » - el în faţă cu o maşină, eu pe urmele lui, la volanul unui alt vehicul. In fine, vom termina eu la volan, Julien lângă mine ca să-mi dea indicaţii în direct ».

Primul tur de circuit – vom rula pe « Bugatti », circa 4,5 km din totalul de peste 13 câţi are cel « profesionist » de la Le Mans – e impresionant. Parcursul este balizat cu jaloane, albastre unde trebuie să încep să frânez, portocalii unde trebuie să iau curba.

Mă simt ca la şcoala de şoferie, acum 28 de ani, dar cu o maşină care merge cu peste 220 de km pe oră şi are sub capotă 420 de cai putere. Dacia 1310 din România parcă avea mai puţini...

Am fost o zi întreagà doar 4-5 piloti pe circuitul auto de la Le Mans, fiecare cu câte un Porsche.

Cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj îmi va permite să-mi odihnesc toată ziua piciorul stâng, inutil în acest condiţii. Dreptul în schimb îmi va permite să accelerez şi să frânez în continuu şi de fiecare dată la maximum. De-a lungul celor 4 « şedinţe » de pilotaj de câte un sfert de oră fiecare voi avea pe mână câte un model diferit de Porsche 911. Carrera 2, Carrera 4, şamd. La viteza maximă cu care rulezi nu ai timp să te uiţi, aşa de concentrat eşti la viraje, la conuri dar şi ... la peisajul din jur în care nu ai vrea să ajungi cu maşina. Ritmul, dinamica, senzaţiile dar şi lecţiile pe care le-am primit, fac că experienţa cu Porsche pe circuitul de la Le Mans va rămâne una de neuitat.

Alàturi de pilotul profesionist, la bordul unui prototip, înainte de start.

Surpriza zilei a venit la final când am fost invitaţi să luăm loc, de această dată ca pasageri, la bordul unor prototipuri de maşini de curse. Trebuie ştiut că la Le Mans, prototipul – LMP – este regina categoriilor. Concepute doar ca să ruleze pe circuite de curse, prototipurile sunt şi cele mai rapide.

Imbrăcat într-o saloptă ignifugată, cu mănuşi şi încălţminte concepute şi ele ca să reziste focului şi cu o cască integrală pe cap am luat loc – mai bine zis, aproape m-am întins - lângă pilotul profesionist. Inutil de zis că cele două ture pe care le-am făcut au trecut foarte, foarte repede. Nu mi-a fost frică de viteză cât am resimţit virajele şi frânările şi că mai tot timpul am avut senzaţia că-mi zboară casca de pe cap, maşina respectivă fiind, am uitat să precizez, una deschisă.

Cu Porsche pe circuitul auto de la Le Mans (reportaj AUDIO şi FOTO)
1181