Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


În culisele cursei de 24 de ore de la Le Mans, una dintre cele mai prestigioase competiţii auto din lume (AUDIO şi FOTO)

20170314_143746.jpg

Linia de start vàzutà din tribuna principalà a circuitului de la Le Mans
Linia de start vàzutà din tribuna principalà a circuitului de la Le Mans
Image source: 
Vasile Damian

Pe 17 iunie se va da startul unei noi ediţii a miticei curse automobile de 24 de ore de la Le Mans. Lansată în 1923, cursa din Franţa, devenită una dintre cele mai prestigioase trei din lume, atrage azi peste 250 de mii de spectatori vreme de un week-end. În cele ce urmează, o vizită a circuitului în compania unui ghid şi un interviu cu directorul general al cursei.

Vizita pe circuitul cursei de la Le Mans începe în sala presei. Aflată la nivelul intermediar al tribunelor, sala a tot fost mărită cu timpul - are 130 de metri lungime - pentru a face faţă afluxului tot mai mare de jurnalişti veniţi de pe toate meridianele – 2500 de acreditări anul trecut.

O (mică) parte a sălii rezervate jurnaliștilor pe circuitul de la Le Mans

Aflăm de la ghid cum s-a născut cursa premergătoare încă din 1873, când un fost fabricant de clopote are ideea de a transforma o trăsură în maşină. În 1875, respectivul va face traseul Le Mans – Paris cu acest nou mijloc de transport împins de un motor cu aburi. Parcursul va dura 18 ore şi se va solda cu 75 de amenzi de la jandarmii postaţi pe parcurs şi care nu mai văzuseră aşa ceva niciodată.

Linia de start, văzută de aproape

Prima cursă auto în oraşul Le Mans are loc în 1906. Un succes popular însoţit de un enorm eşec financiar. Ceva mai târziu, în 1922, în Franţa existau 1600 de constructori de maşini, toţi mai mult sau mai puţin dornici să-şi arate modelele ! Un an mai târziu, în ultimul week-end al lunii mai 1923, are loc prima ediţie a ceea ce azi se cheamă cursa de 24 de ore de la Le Mans. Până azi au avut deci loc 84 de ediţii, unele pasionante, alte plictisitoare.

Porsche are 102 victorii la Le Mans

Cea mai mică distanţă între primii doi clasaţi după 24 de ore a fost înregistrată în 1966, circa 120 de metri, adică mai puţin de o secundă ! Cursa de la Le Mans are şi un impact direct asupra succesului unei maşini acolo. Astfel, Audi spune că şi-a mărit cu 5% vânzările graţie victoriilor obţinute în trecut (13 în 18 participări) pe circuitul din departamentul Sarthe. Porsche este însă clientul nostru cel mai fidel, vine aici din 1951 şi a obţinut în diversele categorii 102 victorii la Le Mans din care 18 în cursa principală. Azi, circa 90 de milioane de telespectatori din lumea întreagă urmăresc, parţial sau integral cursa de la Le Mans. Această mare vizibilitate explică şi de ce constructorii vor să vină aici ca să arate ce pot.

Mai multe modele de Porsche, destinate testelor pentru jurnaliști

Există pe circuitul de la Le Mans şi un centru medical, o mini-clinică dotată cu o cadă pentru tratarea marilor arşi care însă, din fericire, nu a folosit niciodată. Pacienţii nu sunt operaţi la faţa locului, dar sunt pregătiţi pentru o eventuală intervenţie. În centrul de comandă al cursei lucrează în momentul competiţiei 20 de persoane. Sala are la dispoziţie 40 de ecrane care acoperă toţi cei peste 13 kilometri ai traseului.

Traseul circuitului de la Le Mans în sala de comandà

Recordul circuitului este de trei minute şi 16 secunde, datează din 2015. E vorba deci de o medie de 249 de kilometri pe oră. De când s-a depăşit însă viteza maximă de 400 de kilometri pe oră, Federaţia internaţională a sportului automobil a interzis liniile drepte mai lungi de 2 kilometri, ori la Le Mans exista una de peste 5. Au fost deci obligaţi să construiască două şicane, lucru care nu mai permite azi decât « vârfuri » la 340 de kilometri pe oră.

Cele 24 de ore de la Le Mans, una din cele mai mari 3 curse auto din lume

Am stat de vorbă cu Frédéric Lenart, directorul general ACO – Automobile club de l’Ouest – şi l-am întrebat pentru început ce reprezintă această cursă pe harta sportului auto din lume: « Cursa de 24 de ore de la Le Mans este în acelaşi timp un eveniment sportiv de prim plan, o aventură umană, o vitrină tehnologică şi o pistă de încercare pentru maşini. În 1923, când suntem încă la începutul istoriei automobilului, organizatorii imaginează o cursă care să permită maşinilor să ruleze în orice condiţii, şi ziua şi noaptea. Se testează totodată rezistenţa maşinilor pe o durată de 24 de ore, lucru excepţional pentru vremea respectivă. Cursa de la Le Mans, lansată acum aproape 100 de ani, rămâne şi azi actuală pentru că vedem că şi maşinile de azi trăiesc o revoluţie, că inovaţia tehnologică este fundamentală în evoluţia maşinilor, că sportul conservă valori universale. Cursa de 24 de ore de la Le Mans, prin reuşita sa umană şi sportivă, prin complicitatea între diverşii piloţi ai unei aceleaşi echipe care-şi predau volanul unul celuilalt, arată că e o cursă de mare actualitate. »

Sala de control a circuitului este dotată cu 40 de ecrane (pe care se văd toate părțile și curbele circuitului)

Ce reprezintă, din punct de vedere economic, cursa de 24 de ore de la Le Mans ? « Cursa de 24 de ore de la Le Mans face parte din cele mai mari trei curse de automobile din lume, alături de Marele premiu de formula 1 de la Monaco şi cursa de 500 de mile de la Indianapolis. Le Mans este deci un eveniment cu mare încărcătură simbolică pentru lumea automobilului de azi, are un ecou internaţional iar pentru regiunea oraşului, este un pol de atracţie. E o destinaţie foarte căutată şi deci reprezintă un adevărat plămân economic pentru oraş dar şi pentru departament. Se estimează între 115 şi 120 de milioane de euro câştigurile obţinute anual de pe urma organizării acestei curse. »

Virajele din spatele centrului de control

Cursa este difuzată în circa 190 de ţări din lume. Unde se află însă cei mai mulţi, cei mai fideli telespectatori? « Sportul automobilistic este cu precădere urmărit în Europa, în SUA şi în Japonia. Acolo se află deci cei mai numeroşi telespectatori. Azi încercăm să ne extindem însă audienţa în Asia, în particular spre China. »

Vineri, maşinile sunt cântărite în faţa publicului iar piloţii semnează autografe

Ce v-a marcat cel mai mult, Frédéric Lenart, de când sunteţi în fruntea ACO ? Când aţi venit aici, eraţi un novice, automobilul nu era deloc lumea Dvs. « Eu nu eram deloc obişnuit cu această lume a automobilului. E deci un univers pe care l-am descoperit aici, am descoperit valori umane şi sportive pe care nu le întâlnisem până atunci în mediul meu profesional. Ce mă fascinează azi cel mai mult este că am ajuns să lucrez din întâmplare pentru această cursă care este cunoscută în lumea întreagă. Aici mi s-a împlinit un vis ! »

Pustiu în jur, când nu e cursa de 24 de ore...

În fapt, cursa de 24 de ore de la Le Mans nu se rezumă doar la cele 24 de ore de cursă. Evenimente au loc de-a lungul întregii săptămâni – a 24-a din an, prin regulament – care precede cursa. O zi este rezervată testelor, alte două verificărilor administrative, o a treia semnării de autografe. În fine, cel mai mediatic moment este miercurea dinaintea cursei când în piaţa Republicii din Le Mans sunt cântărite în faţa publicului toate vehiculele care participă la competiţie. În vinerea de dinaintea sâmbetei startului, are loc parada piloţilor. În fine, în timp ce sâmbătă şi duminică piloţii diverselor echipe se tot schimbă la volanul maşinilor, în jurul traseului sunt organizate o sumedenie de animaţii. Bâlciuri, concerte, demonstraţii, parade, expoziţii, curse de karting, ba chiar şi zboruri cu elicopterul pentru a privi cursa şi mai de sus.

Totul e sà nu te împiedici pe scări...

In culisele cursei de 24 de ore de la Le Mans, una dintre cele mai emblematice competiţii auto din lume (AUDIO şi FOTO)
1224