Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Mihai Rotaru (Clever Taxi): Decizia PMB ne afectează. Avem sute de mii de utilizatori votanți

Serviciile de dispecerat devin obligatorii  pentru toate taxiurile din Capitală:  Consiliul General a adoptat un nou regulament în domeniu, care ar urma să afecteze în primul rând aplicațiile Star Taxi și Clever, după cum susțin chiar reprezentanții acestora. Platformele care facilitează interacțiunea directă dintre șoferi și clienți ar urma să nu mai poată fi folosite în București, situație în care, anunță la RFI Mihai Rotaru, fondator Clever, se va merge în justiție.

Mihai Rotaru: Încă evaluăm situața, dar din câte se pare este un impact asupra Clever Taxi si asupra altor aplicații agregatoare. Până la urmă, cred că cel mai mare impact este asupra utilizatorilor de rând de servicii de transport de taxi și a șoferilor. Noi am făcut și facem permanent sondaje să vedem gradul de satisfacție și este evident că îmbunătățirile aduse de platforma noastră vor fi foarte greu de înlocuit de orice altceva.

Reporter: Concret, asupra activității acestor aplicații, ce inmpact are? De mâine nu vă mai puteți face treaba, taximetriștii nu o vor mai putea folosi?

M.R: Concret, dacă nu se fac niște modificări, într-adevăr, ar fi imposibilă utilizarea aplicației în altă formă decât cea de a fi un dispecerat. Practic, vor să transforme serviciul pe care îl oferim, de agregator, de market place în legătură cu serviciile de transport, în ceva ilegal. 

Rep: Bănuiți că poate fi și o intenție a primăriei, așa cum colegi de-ai dumneavoastră au sugerat, de a-și face propriul dispecerat, propriul agregator?

M.R: Nu pot să speculez astfel de lucruri. Ce pot să văd este că este un serviciu extrem de apreciat și nu există niciun fel de motivație legitimă. Nici măcar șoferii de taxi nu doresc asta, cu atât mai puțin utilizatorii. Așa că chiar nu văd care ar putea să fie intenția sau ce ar putea să urmărească în mod legitim această acțiune.

Rep: Nu vreau să vă pun să comentați declarații punctuale, este însă o declarație destul de dură pe care o face viceprimarul Aurelian Bădulescu. Compară aceste aplicații cu consumul de droguri.

M.R: Sună a părere extrem de personală pe care nu o susține niciun fel de infomație. Eu când fac o afirmație, întotdeauna mă bazez pe date concrete. Noi avem date concrete despre cum această aplicație ajută pe absolut toată lumea în piață. Noi, ca și aplicație, folosim numai transportatori autorizați. Mă refer la prevederile legale. Nici măcar nu se aduce atingere intereselor transportatorilor.

Rep: Aveți în vedere să mergeți în justiție, să vă adresați justiției?

M.R: Evident că vom lua toate măsurile necesare ca să putem să menținem serviciul la aceeași calitate ca și până acum pentru utilizatori și pentru șoferi. Am însă o precizare. Până la urmă, toată discuția se duce în jurul ideii de deveni dispecerat. Știm foarte clar că nu există niște taxe uplimentare pe care le plătește un dispecerat astfel încât să fie o chestie intangibilă pentru o companie care dorește să facă ceva. Problema este că serviciul nostru este unul agregator. Prin definiție este complet diferit  și complementat de către un dispecerat. Practic, ei omoară un model de business.

Rep: V-aș ruga să explicați clar ce este acest agregator.

M.R: Este cea mai eficientă metodă prin care poți identifica un șofer taxi în apropiere. Punem la un loc toți șoferii, indiferent de dispecerat sau de tarif, astfel încât să putem servi la ore de vârf cât mai eficient utilizatorii și șoferii. Să vă dau un exemplu. Un șofer merge în medie 600 de metri până la un client pe platforma noastră deoarece oferim o densitate net superioară altor metode de a găsi taxiuri. Încă o precizare interesantă. România este printre puținele țări din lume unde dispecerizarea este obligatorie. Din nou ne întrebăm, de unde toate aceste interese, cui se adresează? Acest model de neobligativitate a afilierii la un dispecerat este, de exemplu, în Paris. Funcționează destul de bine activitatea acolo. În Budapesta la fel. În niciun caz nu cred că aceasta este soluția.

Rep: Companiile de taxi au dispecerat. Au, însă și aplicații similare, proprii, unde sunt înregistrați doar șoferii respectivei companii. Este posibil ca Star Taxi și Clever să fi provocat și nemulțumirea patronilor companiilor de taxi? Să fi fost un lobbu și de acolo?

M.R: Ce pot să observ este că în general alte aplicații de pe piață nu au făcut investiții așa de mari în produsul lor. Spre exemplu, noi am cheltuit peste 500.000 d euro numai anul acesta în dezvoltarea platformei și în serviciyul oferit clienților. Vedem că nu este același nivel calitativ al produsului în alte firme. Probabil că asta est eo problemă a lor. Nu doresc îă facă aceste investiții. Singurul mod de a combate acest lucru sunt plângeri pentru concurență neloială. Se plâng că este concurență neloială.

Rep: Cât îl costă pe un taximetrist aplicația Clever?

M.R: Prețul variază. Este între 10 și 20 de euro în funcție de oraș și alți factori.

Rep: La un moment dat au fost deschise acțiuni în instanță împotriva acestor aplicații, Clever și Star. Acele procese au fost pierdute. Acum, cu schimbările de regulament, deznodământul ar fi același?

M.R: Regulamentul este unul valabil doar în București. Nu poate să schimbe o lege națională la care noi, în continuare, aderăm și ne încadrăm perfect legal din acest punct de vedere. Este de văzut dacă acest regulament este legal în această formă. Până la urmă este doar o chestie locală care nu ar trebui să afecteze situația la nivel național.

Rep: cert este că veți merge în justiție?

M.R: Cert este că vom face tot ce trebuie ca să apărăm interesele utilizatorilor.

Rep: De ce nu a funcționat dialogul? Este clar că nu a existat un dialog real între primărie și dumneavoastră.

M.R: Nu a fost niciun fel de consultare făcută cu noi. Noi credem că până la urmă există intenții bune din partea primăriei, doar că sunt prost informați doar de anumite părți și cred că normal ar fi să se stea la masă cu toate părțile implicate. Avem peste 500.000 de utilizatori, până la urmă votanți, care folosesc și apreciază acest serviciu. Cred că ar trebui să avem un cuvânt de spus dacă se face o reglementare care ne afectează sau ne vizează în mod direct. Până la urmă, să fie o aplicație de taxi direct fub forma aceasta în lege.

Rep: Ați făcut precizarea că aveți 500.000 de utilizatori votanți, da? Am înțeles bine?

M.R: Da.

La solcitarea RFI, reprezentanții Uber România transmit că nu se simt direct vizați de noile reglementări: "La o primă vedere, modificările aduse în Consiliul Primăriei nu afectează serviciile ca Uber. Analizăm și vom reveni cu puncte de vedere sau propuneri în perioada următoare, pentru a evita posibile interpretări abuzive. Vrem să fim partenerii Primăriei București", au transmis oficialii UBER. 

320