Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Țara Internetului-Fulger, analfabetă digital. Expert la RFI: Diferențe ucigătoare între urban și rural

analfabetism_info.jpg

Image source: 
pixabay.com

Procesul de alfabetizare digitală trebuie să-i vizeze și pe părinți și profesori, transmite Ministrul Comunicațiilor, care descrie un paradox: România stă excelent la capitolul potențial uman și viteză de internet, dar nivelul abilităților IT la nivel național este cu mult sub media europeană. Gradul mic de alfabetizare digitală este și o consecință a modelului de învățământ de sorginte comunistă, bazat pe ideea că informația vine dintr-o singură sursă,  profesorul, explică, la RFI, Marian Staș, expert în Educație.

În vreme ce copiii au capacitatea de a se adapta imediat noilor tehnologii, școala românească nu reușește să schimbe felul în care sunt formați profesorii. În această situație, reforma sistemului educațional ar putea fi determinată doar de presiunile externe, de impactul tehnologiei digitale pe piața muncii, crede Marian Staș:

Marian Staș: Posibilitatea ca fiecare din noi să navigăm în universul informatic și al informației acolo unde avem fiecare dintre noi nevoie.  Ori acest aspect de descentralizare și de acces nelinear la informație se bate cap în cap prin definiție cu modelul hipercentralizat educațional, cu deosebire în învățământul preuniversitar. Evident că în momentul în care paradigma învățământului preuniversitar este organic tributară modelului său anterior de origine comunistă (asta însemnând hipercentralizare și blocarea într-o singură sursă de informație), tensiunea nu are cum să fie decât contraproductivă. Am un alt semnal de alarmă de tras: discrepanța colosală între mediul urban și mediul mic urban sau rural. Diferențele sunt ucigătoare. Sunt de la cer la pământ. Ca model educațional, pledoaria mea este pentru o descentralizare inteligentă și pentru ceea ce însemană un efort de a transfera și de a aduce educație de tehnologie a informaticii și calculatoarelor în cheia secolului 21.

Reporter: Ce înțelegere e la nivel local, acum (și mă gândesc la primari, profesori, directori de școală, inspectori școlari) asupra acestor fenomene și tendințe? Chiar făcută descentralizarea, cum pot fi schimbate eventualele precepții negative sau lipsa de cunoaștere?

M.S.: În momentul de față înțelegerea este într-o proporție extrem de redusă. Vă reamintesc că de ani buni România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește procentul din PIB alocat Educației. Încă educația este văzută ca o cheltuială. Pledoaria mea este în continuare pentru descentralizarea arhitecturii curiculare și mai ales pentru dezvoltarea acelor modele care să fie cât mai potrivite și cât mai adecvate fiecărui nivel în parte. Sigur că e o nevoie de învățare continuă și asta nu face decât să pună o nouă presiune pe nevoia de formare inițială pe filieră didactică. Adică pe ceea ce înseamnă profesori făcuți altfel, oameni care să fie pregătiți să transmită cunoștințe (...).

(...) Vor fi presiunile de natură societală mult mai accelerate . Mai ales presiunile și cerințele din zona antreprenorială și a forței de muncă. Vot fi mult, mult mai intense și mă rog ca asta să fie o presiune suplimentară pe tot ceea ce înseamnă un model educațional adecvat secolului 21 și nu numai să ne bucurăm că avem cel mai rapid internet din lume și când te uiți în școli și în zona asta slab dezvolată economico-social constați că oamenii ăia sunt dintr-un alt mediu. Ev Mediu și nicidecum din ceea ce înseamnă România și lumea secolului 21.  

 

Ascultă AICI interviul integral:
681