Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Lider sindical educaţie: Performanţă nu înseamnă doar Olimpiade, ci şi să duc un copil de la nota 3 la nota 5

marius_nistor_educatie_performanta_olimpiade_copil_nota.jpg

Ministerul Educaţiei ar vrea salarizare diferenţiată pentru profesori (Sursa foto: pixabay)
Ministerul Educaţiei ar vrea salarizare diferenţiată pentru profesori (Sursa foto: pixabay)

Discuţiile privind salarizarea diferenţiată a profesorilor creează confuzie în rândul sindicatelor. Actualul ministru al Educaţiei, Liviu Pop şi fostul ministru Ecaterina Andronescu propun, fără însă a detalia, ca profesorii din unităţile de elită să fie plătiţi diferit.

Propunerea este criticată de preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie “Spiru Haret”, Marius Nistor, care spune la RFI că acest lucru nu este posibil: “În momentul de faţă, în conformitate cu prevederile legii salarizării, singura plată diferenţiată nu se poate face în funcţie de tipul unităţii de învăţământ, ci se poate recompensa munca acelor profesori care muncesc mai mult sau au rezultate deosebite, din fondul de premiere de 5% din fondul de salarii existent la nivelul unităţii de învăţământ”.

Cum definim performanţa? “Performanţă vă spun eu ce înseamnă, să iau un copil de la nota 3 şi să-l duc la nota 5. Asta înseamnă performanţă. Trebuie să înţeleagă toată lumea că nu toate şcolile sunt de elită sau au în spate 150 sau 200 de ani de existenţă. Avem foarte multe şcoli din mediul rural, avem şcoli din zone mai defavorizate, chiar în mediul urban, unde copiii provin dintr-un anumit segment social, unde simplul fapt că reuşeşti să-l aduci la şcoală reprezintă o performanţă. Dacă definim performanţa numai prin prisma rezultatelor obţinute la Olimpiadă este o eroare gravă. Cred că ar fi mult mai uşor de luat în calcul progresul şcolar. Asta ne interesează pe toţi până la urmă”, spune Marius Nistor.

Cum stabilim criteriile de evaluare a profesorilor? “Este uşor să vorbeşti despre salarizare diferenţiată, mai greu este să şi cuantific fiecare criteriu în parte. Ministerul va trebui să gândească criterii pentru acea salarizare diferenţiată din fondul de premiere de 5%, ele să fie adaptate în funcţie de tipul unităţii de învăţământ, pentru că una este o unitate de învăţământ preşcolar, altceva e o şcoală generală şi altceva este un Colegiu Naţional şi bineînţeles să existe o apreciere obiectivă a activităţii cadrelor didactice din partea celor care vor face evaluarea”, consideră liderul sindical.

“Limităm performanţa doar la şcolile de elită? Eu vă spun că performanţa se realizează şi în unităţi şcolare care nu sunt de elită. Aş putea lua profesori din şcolile de elită şi i-aş duce frumos în şcolile din mediul rural şi le-aş cere să aibă exact aceleaşi rezultate sau i-aş duce într-o şcoală unde copiii provin din medii defavorizate şi le-aş cere să aibă rezultate la Olimpiadă. Deci nu ne putem juca cu aşa ceva”, conchide Marius Nistor.

Marius Nistor, despre salarizarea diferenţiată a profesorilor
595