Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Paradoxul din buzunarele românilor: restanți la facturi, dar campioni la cumpărături inutile

bani.jpg

Image source: 
pixabay.com

Românii cumpără mult mai mult decât au nevoie și decât își permit. O arată un studiu recent efectuat pe un eșantion de 24.000 de respondenți din 24 de state europene. În cazul României, presiunea ”social-media” îi face de multe ori pe părinți să le cumpere copiilor telefoane sau haine pe care nu și le permit, indică cercetarea. Pe de altă parte, mai mult de jumătate dintre participanți au spus că și-au plătit cu întârziere facturile în ultimul an, în timp ce unul din patru români a împrumutat, în medie, 300 de lei pe lună pentru plata facturilor.

Potrivit noului Raport al Consumatorilor privind Plățile Efectuate de către aceștia, părinții sunt categoria de consumatori cea mai vulnerabilă la presiunea socială, fiind forțați să cheltuiască pentru copiii lor un buget mai mare decât își pot permite. Patru din zece părinți au experimentat presiune în ultimul an, simțindu-se fortați de către contextul social să cumpere pentru copiii lor lucruri cu care nu erau financiar confortabili. Doar 3% dintre aceștia au rezistat presiunii și au decis să achiționeze doar ceea ce era prevăzut în buget.

Raportul arată nu doar că patru din zece părinți se simt expuși presiunii sociale, dar observă că în special părinții tineri cu vârste între 18-34 ani sunt foarte vulnerabili, 5 din 10 simțind constant o presiune a societății atunci când vine vorba despre cumpărături efectuate pentru copiii lor. Rețelele de socializare joacă de asemenea un rol important în crearea presiunii asupra consumatorilor moderni. 65% dintre românii intervievați au fost de acord cu afirmația “Rețelele de socializare mă fac să cumpăr mai mult decât aș avea nevoie”. La nivel European, media celor care au răspuns afirmativ la această întrebare este de doar 39%.

Cu referire la depășirea cheltuielilor, există certitudine asupra faptului că există creștere în ceea ce privește creditelele de consum. Aproape fiecare al patrulea roman (35%) crede că este în regulă să cumpere bunuri precum televizoare, calculatoare sau telefoane pe credit, acest trend înregistrând o creștere susținută în ultimii doi ani.

“În România, uzanța părinților de a depăși bugetul alocat atunci cînd vine vorba despre cumpărături pentru copiii lor este mai mare față de restul europenilor. Cifrele arată o discrepanță față de media europeană la acest capitol, iar diferența va putea fi estompată doar prin educare, respectiv prin îmbunătățirea managementului finanțelor personale și ale familiei”, declară Cătălin Neagu, director general Top Factoring.

“Presiunea asupra părinților subliniată de raport este una delicată și îngrijorătoare. De aceea principiile de bază pe care se poate așeza o educație financiară și administrarea unui buget ar trebui să fie parte din materia de studiu de la școală, încă de la vârste mici. Multe țări europene au introdus aceste informații în curricula școlară și cred că și la noi există capacitatea de a găsi un echilibru între precauție și investiție sustenabilă”, adaugă acesta.

În cadrul acestui studiu, au fost culese răspunsurile a 24401 respondenți cu vârste între 18-65 ani din 24 de țări europene. În România, întrebările au fost adresate unui eșantion de 1000 de repondenți, dintre care 48% bărbați și 53% femei, cu vârste cuprinse între 18-50 ani, peste 75% dintre aceștia având studii superioare și fiind angajați în momentul interviului.

Ascultă explicații privind Raportul Consumatorilor privind Plățile Efectuate (2017) în interviul acordat RFI de Simona Mincu, manager de marketing la Top Factoring:

Simona Mincu, manager de marketing la Top Factoring, despre ediția 2017 a Raportului Consumatorilor privind Plățile Efectuate
95