Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Femeia Imam

1016268_10152602616563732_5110416713595606301_n.jpg

Sherin KhanKan
Image source: 
Facebook

O voce de femeie, subțire și suavă cheamă credincioșii la rugăciune la moschee. După slujbă, femeia  imam iese în stradă și își dă jos voalul descoperindu-și părul lung și blond. Pare de necrezut? Nicidecum, tocmai v-am descris-o pe Sherin Khankan, a patra femeie imam din Danemarca. Ea conduce răgăciunea la Moscheea Mariam din centrul capitalei daneze, Copenhaga. Colega noastră de la RFI, Frederique Lebel a întâlnit-o și a realizat un reportaj la inedita moschee.

Traducere de Ana Maria Florea-Harrison

Moscheea Mariam nu seamănă cu nici o altă moschee. Aflată la primul etaj al unei clădiri din centrul Copenhagăi, moscheea duce cu gândul la un mare apartament confortabil cu design scandinav, cu canapele generoase în sala de rugăciune. Întâlnirea ne-a fost fixată pentru o zi de vineri de imamul Sherin Khankan, o daneză, cu tată sirian și mamă finlandeză. După ce a studiat sociologia, teologia și psihologia, ea vrea să plaseze astăzi femeile în centrul religiei.

“Astăzi, în timpul slujbei am vorbit despre Aicha și Salama, soțiile profetului Mohamed. Amândouă conduceau rugăciunile în prima moschee din istorie, aceea a profetului Mohamed. Femeile imam nu reprezintă un fenomen nou, ci fac parte din istoria musulmanilor. Regăsim acest aspect în China din secolul al XIX-lea, ele există astăzi și în Canada, New York, Los Angeles, în Germania, în Belgia sau în Africa de Sud. Femeile imam câștigă teren”, spune Sherin Khankan.

Sunt 15 ani de când acestă frumoasă mamă a 5 copii lucrează la acest proiect. Adeptă a sufismului, aripa cea mai progresistă a Islamului, înfruntă consfervatorismul imamilor bărbați.

„E un mare decalaj între tinerele generații de musulmani și imamii care vin aici din străinătate. Imamul nu este doar cel care conduce rugăciunea, el trebuie să fie și un excelent ghid spiritual. Personal, am făcut studii de sociologie și teologie despre Islam și sunt în anul trei la psihologie pentru a deveni pishoterapeut. Femeile pot avea probleme de depresie post partrum, probleme de sarcină, să piardă o sarcină sau au nevoie să vorbească de chestiuni legate de sexualitate, de cuplu, de violența psihologică și fizică în timpul unui divorț. Sunt foarte multe probleme delicate pe care o femeile vor să le discute cu o femeie imam”, adauga femeia imam.

În salon, femeile sunt servite cu prăjituri și cafea. Fatima este optician, daneză originară din Somalia și spune că a găsit într-un final, un loc unde este înțeleasă.

„Sherin este pentru mine dovada că femeile au un cuvânt de spus, că am dreptul să am o opinie. Apoi, este femeie ca și mine, este mamă ca și mine, îmi este ca o soră. Mă pot identifica cu ea. Pentru mine ea este un model. Pot să-i împărtășesc problemele pe care le am,” spune Fatima.

În timpul săptămânii, moscheea nu este rezervată exclusiv femeilor, vin dea asemenea și mulți bărbați, să discute, să pregătească o nuntă sau să pună la punct un divorț. Și, la acest capitol, moscheea Mariam propune contracte foarte diferite de celelalte moschei.

„În cazul unui divorț, femeile au același drept ca și bărbații privind custodia copiilor. În cazul unor violențe fizice, mariajul nu mai este valabil. Iată ce se regăsește în preambulul contractelor noastre de căsătorie, iar bărbații nu se vor putea sustrage de la obligațiile lor pentru că au semnat. Problema este că în Damenarca o singură moschee oferă acest tip de contract... trebuie să ne întâlnim cu ceilalți imami și să-i convingem să dea femeilor măcar puterea de a divorța,” adauga Sherin Khankan

Acestea sunt aspecte importante pentru toate aceste tinere, care lucrează, sunt independente, sunt credincioase și care nu vor să renege nimic din ceea ce sunt, ca Fatima.

„Da, sunt o feministă. Sunt musulmană și feministă, sunt o feministă musulmană, ceea ce înseamnă că toată lumea trebuie să aibă aceleași drepturi. Și cred că așa am înțeles dintotdeauna Islamul. Nu e nimic nou, dar e ceva pentru care trebuie să mă bat în religia mea”, recunoaste Fatima.

Când vorbim de Islam și feminism, chestiunea voalului islamic vine imediat. La Moschea Mariam nu există nici o obligație în acest sens, fiecare este liberă să se acopere sau nu. Sean CanCan poartă voalul doar în timpul rugăciunii, dar pe stradă își descoperă părul lung și blond. Sadia, o altă tânără venită la moschee, poartă voalul cu intermitențe.

„E ceva ce întâlnești în toate tradițiile și religiile. În Iudaism, creștinism, imediat ce intri în sfera spirituală, își acoperi capul cu un voal sau kipa, pentru a-ti concentra energia asupra rugăciunii. Pe mine mă ajută să mă concentrez. Eu am descis să nu port voalul din mai multe motive, dar cred că este o alegere pe care fiecare femeie o face în mod individual”, crede Sadia.

Nu e ușor să fii femeie și militantă în acest context al radicalismului și al islamofobiei, dar poate e momentul cel mai poytrivit pentru Sherin Khankan.

„Putem realmente să arătăm o altă imagine a Islamului și să luptăm contra islamofobiei din ce în ce mai puternică în Danemarca, în Europa și restul lumii. Este greu să menții o retorică despre femeile musulmane oprimate și despre islamul care le oprimă când vorbești cu o femeie imam care cheamă la rugăciune și ține slujba. Cred că e foarte important”, spune Sherin Khankan.

Deocamdată această tânără imam spune că nu a primit nici o amenințare, chiar dacă se lovește de o opoziție moderată în ceea ce face. Legitimitatea sa se va construi în funcție de numărul de fideli care va răspunde la chemarea la rugăciune.

 

 

 

 

 

 

1952