Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Blocaj la Colentina: Fie medicii fac voluntariat, fie pacienții nu mai sunt operați

colentina.jpg

Spitalul Colentina. Operațiile se pot face în intervalul 7.00 - 15.00
Spitalul Colentina. Operațiile se pot face în intervalul 7.00 - 15.00

Activitatea de neurochirurgie la Spitalul Colentina din Bucuresti este aproape blocată, după ce noua administrație a decis reducerea personalului și neplata orelor suplimentare. Operațiile se pot face exclusiv în intervalul orar 7.00 – 15.00, în ciuda faptului că unele intervenții ar dura 10 sau 15 ore. Chirurgul Ionuț Gobej a lansat un apel public, atrăgând atenția că actul medical a devenit imposibil.

Concret, decizia noii administrații înseamnă fie că echipa de neurochirurgie va face voluntariat, fie că pacineții nu vor mai fi tratați. Pentru bolnavi, este o condamnare la moarte, spune neurochirurgul Ionuț Gobej, care a lansat un apel public pe Facebook, după ce o audiență cu managerul unității a rămas fără rezultat (detalii aici). Cu specializare în străinătate și operații în premieră făcute în țară, Ionuț Gobej - alături de alți specialiști ai secției - a devenit cunoscut pentru perfomanțele neurochirurgiei de la Colentina. El spune că nu îl interesează aspectul politic al situației, ci doar binele pacienților.

La începutul lunii ianuarie, primarul Capitalei, Gabriela Firea, l-a demis pefostul  manager al Spitalului Colentina, Bogdan Andreescu, pe motiv că i-a ţinut pe pacienţi în frig în saloane. Deşi au exitstat mesaje scrise de protest din partea medicilor şi pacienţilor față de această măsură, cum şi documente care arătau că situaţia fusese cauzată de o defecţiune la reţeaua RADET şi nu afectase pacienţii, primarul a refuzat să îşi reconsidere decizia.

Neurochirurgul Ionuț Gobej cere demisia conducerii și sprijinul Primăriei pentru desfășurarea activității medicale. Silvi Ifrim, managerul spitalului Colentina, a declarat că problema plății orelor suplimentare nu se poate rezolva rapid pentru că nu există cadru legal. Citată de Hotnews, ea negat că ar fi spus că nu îi pasă de pacienți (detalii aici).

"Mi-a spus că binele pacienților e o lozincă"

Ionuț Gobej: Am căutat o soluție. Am mers, cu toată bună credința, la doamna manager. Răspunsul său fost siderant, anume că pe dânsa nu o interesează această problemă. Atunci când i-am vorbit despre binele pacienților, mi-a spus că binele pacienților reprezintă o lozincă. Din acest moment am considerat că orice demers aș face la acest om, va fi sortit eșecului.

Reporter: Schimbarea vechiului manager al spitalului, domnul doctor Bogdan Andreescu, a generat o serie de controverse în spațiul public. Care este atmosfera de lucru în spital acum, după o demitere, o numire interimară schimbată și ea și un nou manager?

I.G: Eu nu sunt absolut deloc interesat de cine este manager, deși am zis că cer demisia actualului manager. Singurul lucru care mă interesează este să pot să îmi tratez pacienții. Oricine mă împiedică să fac acest lucru, mă împiedică să îmi desfășor meseria așa cum știu. Consider că este un fapt intolerabil. În acest sens am făcut și demersul public. Am totală încredere că oamenii, instituțile statului, Primăria îmi vor fi alături în demersul meu și vom face o echipă pentru a dezvolta și a duce în continuare proiectul de neurochirurgie la condiții înalte.

Deocamdată medicii fac voluntariat. Pesonalul nu primește atenții

Rep: Domnule doctor, ce așteptați să se întâmple concret în zilele următoare?

I.G: Să vă spun mai întâi despre cei doi pacienți. Ei vor fi operați, dar prin voluntariat. Echipa din care fac parte este formată din oameni cu o calitate morală deosebită și oricând ar veni să muncească gratis pentru a salva viața unui pacient.

Rep: Bun, asta se va întâmpla acum. Dar vor mai fi și alți pacienți...

I.G: Da, este o problemă cronică. Și este un lucru foarte important pe care nu aș fi vrut să îl aduc în spațiul public, dar am fost obligat de niște comentarii care s-au făcut pe marginea acestui subiect. Personalul secției de neurochirurgie nu primește atenții de la pacienți. Niciodată noi nu am primit atenții de la pacienți. În acest context, noi nu reușim și nu avem posibilitatea să plătim din buzunarul nostru personalul care stă peste program. Considerăm  imoral și anormal să obligăm oamenii să stea peste program, chiar dacă dânșii au bunăvoința să o facă.

ASCULTĂ: Ionuț Gobej, intervievat de Mircea Oprea



"Poate se răzgândește managerul"

Rep: Așadar, soluția pe termen lung ar fi angajarea de personal. Înțeleg că managerul spitalului nu este de acord cu acest lucru. Cum vedeți rezolvarea problemei?

I.G: Poate se răzgândește managerul și poate o să fie de acord cu angajarea de personal nou. Așa am rezolvat situația cu fosta administrație, când s-au găsit soluții pentru desfășurarea activității în interesul pacienților. Nu știu, nu sunt aici să dau soluții. Eu am expus o problemă foarte importantă. Am făcut-o în avantajul pacienților mei. Consider că în situația de față există o pierdere de șansă pentru pacienții mei. În plus, există o foarte mare listă de așteptare. Pentru a se opera, un pacient nou venit trebuie să aștepte aproximativ două luni. Practic, în scurt timp, activitatea secției de neurochirurgie va fi blocată.

966