Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Franţa experimentează publicitatea pe trotuare

0d64430e0911f56596317f20f6f487d2a45c0e3a.jpg

Orasul Bordeaux, vedere aeriana
Orasul Bordeaux, vedere aeriana
Image source: 
Credit foto: rfi.fr / EUROLUFTBILD/AFP/Archives

În Franţa, trei oraşe, Bordeaux, Lyon şi Nantes, şi-au propus să testeze timp de un an şi jumătate o nouă formă de publicitate, expusă pe trotuare. O idee care nu este aplaudată de toată lumea, dar care îşi are originea în cadrul unui „proiect inovator” lansat în 2016 cînd ministerul economiei era condus de un anume... Emmanuel Macron, în prezent şef al statului.

Să precizăm de la bun început că respectivele „marcaje” publicitare sunt efemere şi biodegradabile. Deci nimeni nu riscă să se împiedice de ele sau să alunece pe ele, dar nici nu este sigur că într-o bună zi ele nu vor provoca diverse incidente. Mai ales dacă unii trecători cu privirile aţintite asupra textului afişat sub picioarele lor se vor izbi de alţi trecători, sau chiar de cîte un stîlp. Pentru moment însă condiţiile de expunere a acestor texte şi imagini publicitare, susceptibile să aducă bani municipalităţilor respective, sunt foarte precise. „Marcajele” nu vor afecta aderenţa trotuarelor, nu vor putea rămîne pe trotuar mai mult de zece zile, nu pot avea o lungime mai mare de doi metri şi jumătate, şi nu pot fi expuse decît din 80 în 80 de metri.

Trei ministere şi-au reunit forţele pentru a observa cum vor decurge lucrurile: ministerul economiei, al ecologiei şi cel de interne. Criticile însă au şi început să apară, mai mult sau mai puţin justificate.

Oare au nevoie nişte oraşe care sunt deja încărcate de panouri şi de ecrane publicitare de un nou mijloc de a atrage atenţia asupra unor produse şi servicii? Nu asistăm oare la un fel de poluare vizuală inutilă a unor spaţii urbane comune pînă acum protejate (ca să nu mai spunem că Lyon, Bordeaux şi Nantes sunt şi oraşe cu un imens patrimoniul artistic)? Oare trebuie să ne lăsăm devoraţi de societatea de consum pînă la transformarea tuturor suprafeţelor urbane, fie ele verticale, orizontale sau înclinate, în suport publicitar? Încă puţin şi vom lipi afişe publicitare şi pe maşinile personale, pe toţi arborii şi pe toate treptele, ba chiar, de ce nu, pe frunţile noastre...

Lista de reproşuri şi de comentarii este infinit mai lungă, mă rezum însă doar la cele evocate mai sus. De teama de a nu face prea multă publicitate acestei noi metode de a face publicitate.

231