Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Dieselgate la Renault: documentul care acuză firma de fraudă la testele antipoluare

renault_captur.jpg

Renault Captur, unul din modelele la care constructorul ar fi trisat cel mai mult la testele antipoluare
Renault Captur, unul din modelele la care constructorul ar fi trisat cel mai mult la testele antipoluare

Potrivit informaţiilor publicate de ziarul Libération, Direcţia concurenţei, a consumului şi a represiunii fraudelor, bănuiește firma Renault că a instalat un dispozitiv care măsluieşte teste antipoluare. Documentul la originea anchetei din Libération l-ar putea costa scump pe PDG-ul Carlos Ghosn.

Libération, ziarul la originea revelaţiilor privind acest posibil Dieselgate la Renault, se întreabă, retoric, dacă « nu cumva constructorul de maşini », firma-mamă a lui Dacia, « nu şi-a măsluit de ani de zile performanţele motoarelor Diesel ca să respecte normele antipoluare ». În sprijinul acuzaţiilor sale, Libé scrie că a avut acces la un proces verbal întocmit de Direcţia generală a concurenţei, consumului şi represiunii fraudelor. DGCCRF a publicat respectivul text de 40 de pagini în noiembrie anul trecut, după mai multe săptămâni de anchetă. Renault este clar pus în cauză : «Firma i-a înşelat pe consumatori cu privire la controalele efectuate şi omologarea emisilor de gaze poluante. Renault a utilizat o strategie ce avea drept obiectiv falsificarea rezultatelor testelor antipoluare». Acest proces verbal este piatra de temelie a anchetei judiciare deschise în ianuarie de parchetul din Paris.

Documentul citat scoate în evidenţă diferenţe importante între performanţele anumitor motoare Renault în momentul omologării lor în laborator şi utilizarea lor în condiţii reale. Cele mai mari diferenţe există la modelele mai vechi, Captur şi Clio 4, care depăşesc cu mult normele admise de emisii de NOX, oxid de azot, gaz responsabil al multor maladii respiratorii. Nici modelele mai noi, Talisman şi Kadjar, nu ar fi atât de curate precum zice constructorul.

În mai bine de 7 ani, Renault ar fi putut să comercializeze, graţie acestor omologări contestabile, aproape 900 de mii de vehicule, ceeace reprezintă o cifră de afaceri de aproape 17 miliarde de euro ! Pe lângă faptul că PDGul firmei, Carlos Ghosn, riscă să fie primul la plata oalelor sparte, el fiind, în mod paradoxal, singurul responsabil juridic al firmei, dar Renault ar putea fi şi amendat cu 10% din cifra sa de afaceri anuală, adică 3,5 miliarde de euro.

Dieselgate la Renault: documentul care acuză firma de fraudă la testele antipoluare
160