Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Bio costă mai mult decât dublu în Franța

legume_bio_-_francezii_sunt_dispusi_sa_achite_mai_mult_pentru_a_manca_mai_sanatos.jpg

Legume bio - francezii sunt dispusi sa achite mai mult pentru a manca mai sanatos
Legume bio - francezii sunt dispusi sa achite mai mult pentru a manca mai sanatos
Image source: 
© AFP/Archives / Par Marine LAOUCHEZ

Un coș cu alimente bio este cu 79% mai scump decât unul cu produse similare convenționale. O dovedește un ONG francez pentru protecția consumatorului, intitulat Que Choisir care și-a axat studiul pe legume și fructe. 

Într-un an, o familie franceză cheltuie 660 de euro, în medie, pe legume și fructe bio. Echivalentul în produse convenționale costă 368 de euro. Ancheta Que Choisir a fost realizată în iunie 2017 în peste 1.500 de magazine aflate pe ansamblul Franței.

Costul ridicat al produselor bio constituie o frână pentru consumator, este de părere asociația iar pentru cei cu venituri modeste aceste produse devin inaccesibile. Studiul a avut la bază 24 de produse care reprezintă 88% din consumul global de legume și fructe al francezilor. Dacă, într-adevăr, a produce bio este mai scump decât convențional – pentru obținerea certificatelor, spre exemplu, nici așa costul plătit de consumatori nu se poate justifica.

Sunt niște prețuri de neatins, susține ONG-ul care încearcă să pună la adăpost consumatorii. Practic, spune asociația, sunt 3 perdanți: consumatorii, agricultorii bio și marea distribuție care nu și-a stabilit o marjă mai mică în care să încadreze prețurile. Marja este prea mare, explică asociația: pentru fructe și legume bio marja în care se poate încadra un preț este de două ori mai mare cât cea pentru un produs convețional. Cea mai mare diferență de preț este în cazul merelor și al roșiilor. 

Întrece orice prețul piersicilor: diferența este de 151%. Un kg de piersici bio costă peste 6 euro iar unul convențional – puțin peste 2 euro. În cazul merelor, 5 euro comparativ cu 1 euro iar la roșii - 5,50 euro comparativ cu mai puțin de 3 euro pentru cele convenționale. La cartofi, prețul este de cele mai multe ori dublu în cazul celor bio.

În Franța, supermacheturile au devenit principalul canal de distribuție al produselor bio iar acest raport nu le pică deloc bine. În prezent are loc o dezbatere națională, inițiată chiar de președintele Emmanuel Macron în ceea ce privește alimentația sănătoasă și costul real al mâncării.

Anul trecut, francezii au cheltuit 7 miliarde de euro pe alimente certificate bio. Un record. Este cu 20% peste ceea ce s-a achitat în 2015, atunci s-a ajuns la 5,76 de miliarde de euro. 

Federația pentru Comerț și Distribuție susține că toți cei care aleg aceste produse sunt conștienți că vor achita în plus și amintește că alte studii făcute până acum au arătat că francezii sunt dispuși să achite în plus pentru aceste produse.

Ca o comparație, din 2007 când Agenția Bio înregistra o cifră de afaceri de 2 miliarde de euro, sectorul a cunoscut o creștere de aproape 300%.  Ïn 2016, regiunea Occitanie număra puțin peste 7.000 de exploatații bio, adică 20% din producătorii bio din Franța. Pe întreg teritoriul există 32.000 de exploatații bio. La finele lui 2016, suprafețele destinate agriculturii bio reprezentau mai puțin de 6% din totalul terenurilor agricole din Franța. În Europa, în 2015, pe 11 milioane de hectare erau culturi bio. Adică 6,2% din suprafața totală. Potrivit Eurostat, din 2010 până acum această suprafață a crescut cu 2 milioane de hectare.

Dar, pentru că mai puțin de 6% din terenurile agricole sunt cultivate bio, Franța  se situează doar pe locul 18, al țărilor UE. Austria, Suedia și Estonia au alocat 20%, 17% și 16% din suprafața agricolă utilă, culturilor bio.

 

 

323