Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


"Sommet" franco-italian la Lyon sub semnul unor delicate dosare industriale

2017-05-21t192039z_1479800312_rc1fff1100e0_rtrmadp_3_france-italy_0.jpg

Emmanuel Macron si Paolo Gentiloni la Palatul Elysée pe 21 mai 2017
Emmanuel Macron si Paolo Gentiloni la Palatul Elysée pe 21 mai 2017
Image source: 
Credit foto: rfi.fr / REUTERS/Philippe Wojazer

Preşedintele francez Emmanuel Macron se întîlneşte miercuri 27 septembrie la Lyon cu şeful guvernului italian Paolo Gentiloni pentru a discuta despre Europa, despre imigraţie precum şi despre cîteva dosare economice "sensibile". Franţa negociază de fapt preluarea de către italieni a şantierelor navale de la Saint-Nazaire. 

Seful statului francez a pilotat de fapt un transfer care a provocat deja unele tensiuni între Paris şi Roma. Performanţele şantierul de la Saint-Nazaire au fost întotdeauna pentru francezi un motiv de mîndrie. Aici se construiesc pacheboturi de croazieră precum şi nave militare. Complexul reprezintă 2600 de salariaţi la faţa locului şi alte 5000 de persoane care lucrează pentru firmele asociate.

Un foileton dureros pentru orgoliul industrial francez a început în 2016, în contextul în care grupul italian Fincantieri, constructor naval controlat de statul italian, s-a oferit să preia şantierele STX France, singura unitate rentabilă a grupului sud-coreean în dificultate STX Shipbuilding.

Intr-o primă fază preşedintele de atunci al Franţei, François Hollande, şi-a dat acordul pentru ca italienii să deţină 55 la sută din acţiuni iar francezii 45 la sută. Alegerile prezidenţiale din Franţa au modificat însă datele problemei.

Abia instalat la Palatul Elysée, Emmanuel Macron a redeschis dosarul, a procedat la o naţionalizare temporară a şantierului iar acum a obţinut condiţii mai bune pentru francezi. Italienii preiau controlul operaţional al intreprinderii, fără să deţină însă majoritatea. Iar în caz de probleme, printr-un mecanism subtil, un drept de veto al francezilor, aceştia îşi pot impune punctul de vedere.

Cotidianul Le Monde constată că Emmanuel Macron se pricepe bine la astfel de negocieri şi montaje financiare, nu degeaba a fost el bancher la Rothschild. Acolo s-a specializat în fuziunea de intreprinderi, ceea ce se dovedeşte benefic în prezent. Tot Emmanuel Macron a fost artizanul apropierii dintre grupul francez Alstom şi grupul german Siemens.

In prezent, în virtutea noului aranjament, Franţa îşi menţine un control la Saint-Nazaire asupra unei tehnologii de care se temea că ar fi putut ajunge, prin intermediul firmei italiene, în mîna chinezilor.

Intre Franţa şi Italia mai există însă şi un alt dosar economic litigios, cel al căii ferate de mare viteză Lyon – Torino. Finanţat de Uniunea Europeană, precum şi de cele două ţări direct interesate, Franţa şi Italia, proiectul a fost de mai multe ori blocat sub presiunea mişcărilor ecologiste.

In acest context există însă şi critici legate de politica industrială a preşedintelui Macron. Fuziunea firmei franceze Alstom cu germanul Siemens în materie de activităţi feroviare suscită polemici, mai ales că în perspectivă partea germană are şansa de a prelua integral controlul.

Revenind la discuţiile de la Lyon, Italia le cere europenilor ceva mai multă solidaritate la capitolul imigraţiei. In discursul său legat de Europa, Emmanuel Macron a pledat pentru crearea unui spaţiu comum al frontierelor, al azilului şi al imigraţiei. In viziunea sa, de exemplu, imigranţii care sosesc în diferite ţări (de fapt cei mai mulţi în Italia)  ar trebui să aibă dreptul de a depune o singură cerere de azil în prima ţară unde ajung.  Iar apoi, dacă răspunsul este negativ, n-ar mai trebui să aibă dreptul de a depune o a doua sau a o a treia cerere în alte ţări.

Emmanuel Macron cere crearea unui “Oficiu european al azilului” şi o interconectare a datelor între posturile vamale ale diferitelor ţări. Seful statului francez a mai evocat crearea unei poliţii europene a frontierelor, propuneri analizate cu mare atenţie de Italia, excedată de mare număr de imigranţi clandestini.

 

 

 

 

  

 

321