Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Festival de film românesc la Paris

afis-115x155cm.png

Image source: 
credit foto: ICR

Între 6 şi 12 decembrie se desfăşoară la Paris "Săptămîna filmului românesc", manifestare aflată sub patronajul Institutului Cultural Român din capitala Franţei. În ultimele două decenii filmul românesc a cucerit un public numeros în Franţa şi a fost aclamat de critică, mai ales în urma unor premii obţinute de regizorii români la Festivalul de la Cannes.

Cinematograful Lincoln situat la doi paşi de Bulevardul Champs Elysée găzduieşte acest festival, o excelentă iniţiativă pentru că Parisul este încă un oraş în care lumea iese la film. Iar tăvălugul limbajului unic hollywoodian nu a reuşit să distrugă micile cinematografe de artă, locurile în care pot fi văzute filmele regizorilor independenţi şi unde au loc dezbateri despre cea de-a şaptea artă. Pe scurt, Franţa, cu Parisul în frunte, rezistă în faţa fenomenului blockbuster şi a unei industrii de divertisment uneori devastatoare pentru spiritul critic.

14 filme de ficţiune şi 2 filme documentare figurează în programul de la Lincoln, selecţionate de producătorul Dan Burlac. Regizori precum Serge Ioan Celibidachi, Serban Georgescu, Dan Chişu, Cătălin Mitulescu, Bogdan Mirică, Andrei Dăscălescu, Igor Cobileanski, Paul Negoescu, lista fiind ceva mai lungă, vor fi descoperiţi de publicul francez. Alături de ei se află şi o vedetă precum Radu Mihăileanu, cu filmul "Poveste de dragoste”.

De notat programarea a două bijuterii cinematografice din anii 80, “Nunta de piatră” şi “Duhul aurului” realizate de Dan Piţa şi Mircea Veroiu. Nae Caramfil care şi-a construit încetul cu încetul o solidă reputaţie în Franţa vine cu filmul “6,9 pe scara Richter”.

Aş spune că dintre toate domeniile de creaţie artistică, românii au şansa de a cuceri marele public occidental în primul rînd datorită filmelor pe care le fac sub semnul tematicii sociale. Aceste subiecte plac în Franţa şi sunt aplaudate, şi nu puţine filme româneşti au fost realizate cu bani francezi. Cei care au deschis drumul acestei afirmări, Cristian Mungiu, Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, au ştiut să deschidă şi porţile finanţărilor şi într-un fel au demonstrat că totul este posibil, că România poate impresiona lumea cu filmele ei.

Personal constat că Franţa primeşte cu braţele deschise filme cu accente critice, pe teme sociale, din numeroase zone geografice ale lumii, fără ca ea să exceleze în acest domeniu.  

 

 

 

98