Controverse în lumea ştiinţifică: se reactivează vulcanul Ciomatu din Munţii Harghitei?

Institutul Geologic al României spune că nu există indicii geologice care să vorbească despre o recrudescenţă a activităţii vulcanice în zona Muntelui Ciomatu. Instituţia contrazice astfel afirmaţiile unor vulcanologi din Budapesta, potrivit cărora acest masiv are potenţialul de a se reactiva.

Vulcanul Ciomatu a erupt ultima dată acum 32 de mii de ani. Chiar dacă nu prezintă semne că se reactivează, această posibilitate există în continuare, susţin autorii studiului realizat de o echipă de vulcanologi de la Academia de Ştiinţe din Ungaria şi de la Universitatea Eötvös Lorand din Budapesta.

Coordonatorul echipei de cercetători, Szabolcs Harangi, a declarat luni pentru televiziunea publică M1 că a dezvoltat alături de colegii săi o nouă metodă de analiză a camerelor magmatice.

Experţii maghiari au studiat de asemenea câteva metode de previzionare a activităţii vulcanice.

Metodele lor de analiză şi previziune pot fi aplicate şi în cazul altor vulcani stinşi, care există în număr mare în lumea întreagă.

Studiul savanţilor maghiari va fi prezentat pe larg într-un articol ce va fi publicat în Journal of Volcanology and Geothermal Research, în toamna acestui an.

Specialiştii români îi contrazic însă pe cei maghiari. Institutul Geologic al României precizează că nu sunt indicii care să arate o reactivare a vulcanului Ciomatu.

"Nu există indicii geologice care să vorbească despre o recrudescenţă a activităţii vulcanice în zona Muntelui Ciomatu", declară dr. Rodica Tiţă, cercetător ştiinţific la Muzeul Naţional de Geologie/Institutul Geologic al României, la solicitarea agenţiei Mediafax.

Masivul vulcanic Ciomatu nu are potenţialul de a se reactiva în curând, ci poate peste câteva sute de mii de ani, declară şi comisarul general adjunct al Gărzii de Mediu, Szép Róbert, în timp ce custodele Rezervaţiei Lacul Sfânta Ana spune că nu au fost cercetători în zonă.

Masivul Ciomatu este un vulcan stins ce face parte din grupa Munţilor Harghitei. El reprezintă cea mai recentă structură a acestora şi aparţine de lanţul muntos al Carpaţilor Orientali. Cel mai înalt pisc este Vârful Ciomatu Mare, care are o înălţime de 1.301 metri.

În interiorul craterelor Muntelui Ciomatu s-au format lacul Sfânta Ana şi rezervaţia naturală Tinovul Mohoş.

568