Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Bogdan Stan, preşedinte ANAF: „Fără o însănătoșire a sistemului informatic, acordul încheiat cu Banca Mondială nu va fi aplicat”

antifrauda-anaf.jpg

Legea prevenirii a fost publicată în Monitorul Oficial. Este o lege care ar putea încuraja eludarea unor prevederi legale.

Bogdan Stan, preşedintele ANAF, spunea într-o declaraţie publică, recent, că sistemul IT al instituţiei este învechit şi că se lucrează la o analiză privind „eventuala restructurare a ANAF”. Declaraţia a surprins, pentru că, în anul 2013, a fost demarat un program de modernizare a ANAF, printr-un acord încheiat cu Banca Mondială. Preşedintele ANAF explică RFI care este stadiul informatizării şi al restructurării ANAF.

RFI: Domnule președinte al ANAF, Bogdan Stan, ați declarat, recent, că instituția pe care o conduceți se confruntă cu sisteme informatice învechite, pe de o parte. Pe de altă parte, ați lansat informația potrivit căreia la nivelul ANAF se face o analiză privind stadiul restructurării instituției. Ce se întâmplă cu programul de informatizare a ANAF lansat în anul 2013?

Bogdan Stan: De când am preluat această funcție, la începutul acestui an, am constatat că modernizarea informatică a ANAF era doar pe hârtie și, practic, din 2015 până acum nu s-a mai întâmplat nimic concret.

RFI: În acest context, care este stadiul derulării Acordului de împrumut încheiat cu Banca Mondială privitor la restructurarea ANAF (programul RAMP)?

Bogdan Stan: Proiectului de Modernizare a Administrației Fiscale (Revenue Administration Modernization Project - RAMP), încheiat în anul 2013, prin care România urma să acceseze fonduri rambursabile în valoare de 70 de milioane de euro pentru modernizarea administrării fiscale, există doar pe hârtie. Între anii 2015 și 2016, RAMP a stat pe loc. Există decalaje majore față de calendarul inițial care prevedea ca, în anul 2018, RAMP să fie finalizat, decalaje generate de procesul dificil de evaluare a ofertelor tehnice primite din partea celor șase ofertanți, noul termen de implementare fiind 1 ianuarie 2021. Întârzierea RAMP, constatată până în acest moment, și estimarea că această întârziere poate să fie și mai mare în următorii ani impun o regândire a opțiunilor de care dispune ANAF. Avem nevoie de soluții care să răspundă cât mai rapid nevoii de susținere a activității curente și care să implice costuri cât mai mici, ținându-se seama de principiile prin care se poate consolida activitatea. Infrastructura actuală de servere și unități de stocare a Centrelor de date ale ANAF este formată, în marea sa majoritate, din echipamente care sunt la sfârșitul ciclului de viață, cu o uzură fizică și morală avansată (gradul de încărcare este de 99%). Această situație are mai multe cauze, principala fiind dată de acordurile cadru și contractele subsecvente încheiate începând cu anul 2013. Precizăm că ultimul contract subsecvent din acordul cadru de mentenanță a expirat în octombrie 2016. Fără o însănătoșire a sistemului informatic, RAMP nu va fi aplicat. Sistemul informatic trebuie să fie menținut funcțional. Dar nu s-a achiziționat un echipament informatic pentru menținerea la cote rezonabile a infrastructurii actuale de servere și unități de stocare.

RFI: Care sunt soluțiile pe care le vedeți aplicate în continuare?

Bogdan Stan: Am identificat existența mai multor soluții, pentru retehnologizarea sistemului informatic al ANAF, așa cum este el în prezent, considerându-se fezabil să fie înlocuite contractele de întreținere cu un contract de asigurare a funcționării infrastructurii sistemului informatic al ANAF. Avem nevoie de înlocuirea platformelor hardware cu unele noi. Trebuie să transferăm bazele de date, sistemele de fișiere, în tehnologii similare. Este nevoie să ne asigurăm că există posibilitatea tehnică de comasare a unor baze de date și folosirea unui număr de licențe adecvat pe procesoare mai puternice.
Sistemul informatic al ANAF trebuie să funcționeze pe o infrastructură modernă. În acest moment, stabilim modalitatea de realizare a sistemului unic de date și a administratorului acestuia. Despre toate aceste lucruri, fostul prim ministru, domnul Sorin Grindeanu, a fost informat în nenumărate rânduri, inclusiv de lipsa fondurilor bugetare pentru întreținerea și modernizarea sistemului informatic. De asemenea, actualul șef al guvernului, domnul Mihai Tudose, cunoaște această problemă sensibilă, care a figurat pe agenda întâlnirii de săptămâna trecută.

RFI: Care este situația scannerelor din vămi? Avem scannere mobile amplasate în punctele de frontieră, dar nu funcționează. Am fi putut depista mai eficient contrabanda din vămi, am fi putut combate mai bine evaziunea fiscală sau opri intrarea în țară de materiale interzise, dar nu am făcut-o. Aveți o explicație pentru această stare de fapt?

Bogdan Stan: Există un acord cadru încheiat de conducerea ANAF, în anul 2014, dar care nu a fost de natură să asigure funcționarea scannerelor din punctele vamale. Curtea de Conturi a României și Direcția Generală de Integritate din cadrul ANAF au realizat mai multe rapoarte și analize care au fost înaintate Direcției Naționale Anticorupție. În aceste documente sunt semnalate disfuncții grave. Este vorba, în primul rând, despre supraevaluarea serviciilor asigurate de prestator. S-a constatat, de asemenea, existența unui mare decalaj între constatarea unei disfuncții și intervenția în vederea reparației, pe fondul acestui acord cadru defectuos, care, potrivit Curții de Conturi, a prejudiciat bugetul de stat. În plus, personalul care ar fi trebuit să opereze scannerele din birourile vamale este insuficient. În acest context, în prezent, nu funcționează nici un scanner.

RFI: Și lucrurile s-au oprit aici? Nu se poate să meargă, în același timp, și ancheta DNA sau orice altă anchetă și punerea în funcțiune a scannerelor?

Bogdan Stan: ANAF și-a asumat un calendar de operaționalizare în perioada imediat următoare. Subliniez că am luat decizia încetării acordului cadru, în urma constatărilor organismelor de control, iar în perioada imediat următoare vom finaliza demersurile legale în acest sens. Vom iniția o nouă procedură de achiziții. Calendarul este condiționat de termenele impuse de legea achizițiilor publice. Încă din luna martie, când a fost informat fostul premier Sorin Grindeanu asupra acestui aspect, am solicitat fonduri pentru reabilitarea structurii suport din punctele vamale de frontieră. I-am trimis o informare pe această temă și domnului prim ministru Tudose.

RFI: Cum stăm, astăzi, concret, la acest capitol și care sunt prioritățile ANAF?

Bogdan Stan: Pe fondul subfinanțării sistemului fiscal din ultimii ani, infrastructura suport s-a degradat și ea sensibil. Obiectivul ANAF este să asigure funcționarea, în cel mai scurt timp, a acestor sisteme mobile de scanare, foarte importante în angrenajul siguranței naționale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.