Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cu „tuk-tuk-ul” prin Paris

tuk.jpg

credit foto: english.people.com.cn

Un nou mijloc de locomoţie a apǎrut în ultimii ani în zonele turistice ale Parisului. I se spune „tuk-tuk”, are mult succes şi provine de fapt din... Thailanda.

Parisul avea pînǎ acum numeroase restaurante asiatice, un veritabil „China town” cu pieţe exotice în partea sa esticǎ, o reţea de magazine japoneze apǎrute în zona Operei... iar acum este strǎbǎtut de nişte ciudate vehicule pe trei roţi, mici şi motorizate, pitoreşti şi originale, familiare însǎ mai degrabǎ celor care cunosc... Thailanda. Acest vehicul care înglobeazǎ o motoretǎ şi o banchetǎ amintind de vechile trǎsuri poate transporta doi sau trei sau chiar patru turişti, cu o vitezǎ cît se poate de umanǎ, de unde şi popularitatea sa. Mulţi turişti sunt dispuşi sǎ plǎteascǎ 25 de euro pentru a face un tur al principalelor monumente nici prea repede dar nici cu pasul, numai cît sǎ se poatǎ impregna, stînd confortabil în spatele unui „tuk-tuk”, de frumuseţea Parisului.

Ce nu inventeazǎ omul pe fond de crizǎ şi de şomaj! Greu de spus cine a avut primul ideea de a transplanta acest vehicul thailanez la Paris, dar totul a început în 2011. Atunci au putut fi vǎzute primele „tuk-tuk-uri” pe bulevardele capitalei farnceze. Intre timp numǎrul lor a crescut iar poliţia constatǎ cǎ nu existǎ nici o legislaţie de naturǎ sǎ încadreze funcţionarea lor.

Agenţia France Presse relateazǎ cazul unui „şofer” de „tuk-tuk” care şi-a cumpǎrat vehiculul cu 9000 de euro şi care reuşeşte sǎ cîştige între 90 şi 110 euro pe zi transportînd turişti de colo-colo. Aceasta în zilele cînd nu este amendat, pentru cǎ uneori trebuie sǎ achite între 35 şi 135 de euro întrucît... nu are voie sǎ „vîneze” turişti pe arterele publice.

De fapt, aceşti intreprinzǎtori profitǎ de un vid juridic dar sunt şi victimele sale uneori. In Franţa numai taxiurile au dreptul sǎ staţioneze în mod oficial pe strǎzi în aşteptarea unui client. Iar şoferii de taxi parizieni nu vǎd cu ochi buni aceastǎ nouǎ formǎ de concurenţǎ, şoferii de „tuk-tuk” sau apariţia unor „velo-taximetre”. Acestea din urmǎ sunt cam între 150 şi 200 pe strǎzile Parisului propunînd curse taxate între 5 şi 15 euro...

Revenind la vehicolul cu parfum asiatic numit „tuk-tuk”, mai putem spune cǎ el este condus de persoane care deţin de fapt un permis de şofer, dar numai titularii unui permis de motocicletǎ pot obţine o autorizaţie de a transporta persoane pe vehicule cu douǎ sau trei roţi (de notat cǎ în Franţa se dezvoltǎ şi o reţea de moto-taxiuri).

Iatǎ de ce poliţiştii care-i controleazǎ pe posesorii de „tuk-tuk-uri” nu prea ştiu cum sǎ procedeze în prezent cu aceste ciudǎţenii asiatice în cǎutare de integrare în Oraşul Luminilor.