Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Franţa: suspendarea unei taxe ecologice sub presiunea protestatarilor

Intr-un climat social tensionat, dar mai ales pe fondul unei revolte anti-fiscale în Bretania, guvernul francez suspendǎ aplicarea unei taxe cu impact ecologic. Francezii se declarǎ în prezent excedaţi de creşterea impozitelor iar preşedintele François Hollande este confruntat cu o scǎdere vertiginoasǎ a cotei sale de popularitate.

In ultimii 32 de ani nici un alt preşedinte al Franţei nu a avut un nivel de populariate mai scǎzut, iatǎ ce pun în luminǎ sondajele într-un moment cînd mulţi comentatori vorbesc despre un "divorţ între putere şi populaţie". Practic, doar 26 la sutǎ dintre francezi au o opinie bunǎ faţǎ de politica lui François Hollande, în timp ce 73 la sutǎ exprimǎ o pǎrere negativǎ.

Cotidianul Le Monde se întreabǎ dacǎ François Hollande mai poate acţiona în aceste condiţii, şi acelaşi ziar considerǎ cǎ guvernul este total paralizat. Sub presiunea manifestanţilor şi a unei populaţii nemulţumite, guvernul condus de Jean-Marc Ayrault a renunţat în ultimul timp la trei mǎsuri fiscale. Iar de la intrarea sa în funcţie, în 2012, preşedintele a dat înapoi de şapte ori în materie de fiscalitate, scrie ziarul economic Les Echos.

Aceast ultim impozit, numit pe scurt ecotaxǎ, avea însǎ o semnificaţie mai deosebitǎ. Mǎsura a fost de altfel adoptatǎ pe vremea preşedintelui Nicolas Sarkozy iar iniţiatorul ei a fost centristul Jean-Louis Borloo. In principiu, acest impozit era destinat sǎ incite intreprinderile la utilizarea unor mijloace de transport mai puţin poluante pentru mǎrfurile lor. Toate camioanele franceze şi strǎine cu un gabarit de peste 3 tone şi jumǎtate ar fi trebuit sǎ plǎteascǎ deci o taxǎ pe şoselele franceze. Statul ar fi urmat sǎ încaseze un miliard de euro pe an în urma acestei mǎsuri.

Oricît de nobilǎ a fost însǎ aceastǎ iniţiativǎ, ea s-a vǎzut frînatǎ în contextul crizei economice. Iniţial mǎsura ar fi trebuit sǎ intre în vigoare în iulie anul acesta, dar a fost amînatǎ pentru întîi octombrie iar apoi pentru întîi ianuarie anul viitor. Acum premierul francez anunţǎ suspendarea ei, deci nu suprimarea ei, pentru o mai bunǎ evaluare a mecanismului legat de aplicarea mǎsurii.

Din tabǎra opoziţiei, şeful principalului partid de dreapta, Jean François Copé, se declarǎ "uşurat" şi aplaudǎ decizia premierului care ar fi fost sensibil la "strigǎtul de furie şi la neliniştile exprimate de francezi, de şefii de intreprinderi şi de agricultori". Aceastǎ reacţie din partea unui lider al dreptei este însǎ puţin paradoxalǎ dacǎ ţinem cont cǎ dreapta a fost cea care a iniţiat ecotaxa.

Eurodeputatul şi liderul ecologist José Bové îşi exprimǎ însǎ furia pentru faptul cǎ guvernul a dat înapoi în faţa unui "lobby agro-industrial şi a marilor patroni". Din punctul de vedere al ecologiştilor, aceastǎ taxǎ ar fi fost de naturǎ sǎ frîneze delocalizarea intreprinderilor şi revenirea multora în regiunile lor de origine. Dar, spune José Bové, marele lobby agro-alimentar are ca principal interes menţinerea vechiului model, acela de concentrare a unei producţii din ce în ce mai mari într-un numǎr din ce în ce mai mic de vaste exploatǎri cu minimum de salariaţi posibil.

O altǎ personalitate din domeniul ecologiei, Nicolas Hulot, deplînge faptul cǎ guvernul dǎ înapoi în materie de politicǎ ecologicǎ, iar unii ecologişti chiar se întreabǎ dacǎ în aceste condiţii mai are sens rǎmînerea lor în guvern.

In parelel cu aceste reacţii meritǎ însǎ ascultate şi pǎrerile deputaţilor bretoni. Ei considerǎ cǎ regiunea lor riscǎ sǎ fie penalizatǎ foarte tare din cauza acestei taxe într-un regim de concurenţǎ europeanǎ acerbǎ. Bretania, care a fost un model de dezvoltare echilibratǎ în ultimile decenii, a început sǎ-şi piardǎ de cîţiva ani numeroase locuri de muncǎ în sectorul automobilului şi al telecomunicaţiilor, iar mai nou în cel agro-alimentar.