Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cum arata mogulii in Polonia si cine incearca sa influenteze justitia

image-2010-09-13-7786035-46-pawel-wojtunik-seful-biroului-central-anticoruptie-polonia-2010091319515.jpg

Pawel Wojtunik, seful Biroului Central Anticoruptie din Polonia. Foto: Hotnews

"În Polonia nu avem moguli media, mai degrabă putem vorbi despre concerne. Avem totuşi persoane bogate implicate în crima organizată care apelează la 'PR negru' pentru a-şi apăra interesele", a declarat Pawel Wojtunik, şeful Biroului Central Anticorupţie (CBA) din Polonia. Directorul CBA a vorbit despre cât durează în Polonia dosarele intentate pentru fapte de corupţie, despre durata proceselor, precum şi despre persoanele "foarte bine situate" şi modul în care ele pot influenţa derularea justiţiei.

"În Polonia nu avem moguli media, mai degrabă putem vorbi despre concerne. Avem totuşi persoane bogate implicate în crima organizată care apelează la 'PR negru' pentru a-şi apăra interesele", a declarat Pawel Wojtunik, şeful Biroului Central Anticorupţie (CBA) din Polonia. Directorul CBA a vorbit despre cât durează în Polonia dosarele intentate pentru fapte de corupţie, despre durata proceselor, precum şi despre persoanele "foarte bine situate" şi modul în care ele pot influenţa derularea justiţiei.

 

 

 

 

Câteva din declaraţiile lui Pawel Wojtunik:

  • Ne confruntăm cu probleme similare cu care se confruntă şi colegii noştri din România. Problemele şi durata acestor procese penale sunt legate de legislaţia şi complexitatea lor.
  • Se întâmplă ca persoanele care sunt implicate în crima organizată sau în acte de corupţie să fie persoane foarte bine situate din punct de vedere financiar. Aceşti oameni angajează nişte avocaţi foarte buni care ştiu să-şi facă treaba în justiţie.
  • Din experienţa mea, un proces de mare corupţie poate dura şi doi sau trei ani.
  • Toată activitatea noastră este supusă secretului, iar ceea ce se desfăşoară în instanţă este, de asemenea, secret.
  • Foarte des se întâmplă ca problemele prezentate drept scandaloase de către mass media sunt dificile când trebuie cercetate şi urmărite.
  • Eu nu sunt politician, nu am fost membru unui partid.
  • BCA este o instituţie supusă guvernului polonez şi se ocupă cu combaterea şi prevenirea corupţiei în toate formele ei. (...) Convocarea unei persoane în funcţia de şef în cadrul instituţiei noastre este foarte complicată şi necesită opinia şi din partea Parlamentului şi a preşedintelui.
  • Avem atribuţii asemănătoare poliţiei, de control şi urmărire, precum şi atribuţii specifice serviciilor speciale, cum ar fi informaţiile speciale.
  • Interesul nostru major cuprinde şi securitatea economică a ţării.
  • Spectrul de activitate în ceea ce priveşte descoperirea şi cercetarea este foarte mare. Interceptarea telefoanelor intră în aceste atribuţii. Avem posibilitatea de a folosi o gamă largă de instrumente de cercetare, de analiză şi de urmărire.
  • Datorită atribuţiilor noastre avem o poziţie foarte privilegiată. Suntem plasaţi direct sub urmărirea primului ministru.
  • Acum 4 ani, în Polonia, când instituţia noastră a fost înfiinţată au apărut foarte multe discuţii. Ideea înfiinţării Biroului Central Anticorupţie în Polonia a fost şi rezultatul unei opţiuni guvernamentale de atunci. O perioadă de timp am fost văzuţi ca un produs al guvernului de atunci.
  • Pentru că ne ocupăm şi de cercetarea averilor demnitarilor suntem o instituţie care provoacă foarte multe controverse.
  • Activitatea noastră naşte multe discuţii între reprezentanţii unor partide politice. Aceste discuţii se repetă şi se repetă întrebarea "Are sens existenţa acestei instituţii?"
  • Am auzit despre problema mogulilor la dumneavoastră. Îmi este foarte greu să găsesc un echivalent în Polonia. Avem medii publice destul de puternice, avem câţiva reprezentanţi ai presei scrise care sunt stabili pe piaţă şi cred că putem să discutăm mai mult despre concerne, dar nu despre moguli în cazul mass-media.
  • Asta nu înseamnă că mediile nu sunt folosite împotriva procurorilor, împotriva poliţiei sau împotriva oamenilor din domeniul public.
  • Se întâmplă ca reprezentanţii crimei organizate sau persoanele foarte bogate să aibă propria lor activitate de PR. Se întâmplă des ca pentru securitatea propriilor interese să fie comandate activităţi de "PR negru". Acestea sunt îndreptate împotriva anumitor politicieni sau oficiali publici.
  • Nu aş putea să vorbesc despre moguli în Polonia. La noi există totuşi persoane care au o influenţă foarte mare şi care pot afecta activităţile anticorupţie. Nu pot să indic situaţiile în care o persoană sau mai multe persoane să acţioneze în concurenţă sau împotriva statului.

    Pawel Wojtunik

    S-a născut pe 26 iunie 1972. A absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universităţii din Białystok. A lucrat în poliţie de la începutul anului 1992, iar din 1996 a activat în cadrul Unităţii de Crimă Organizată.

    După înfiinţarea Biroului Central de Investigaţii în 1996, Pawel Wojtunik a servit în următoarele funcţii: Şef de Departament, Şef al Comisiei pentru Operaţiuni Speciale, Director Adjunct, Director al Biroului pentru Criminalitate din cadrul Poliţiei Centrale, iar din 2007 este şeful Biroului Central Anticorupţie.

    Pawel Wojtunik a fost al doilea contact al Poliţiei Poloneze în Marea Britanie la Scotland Yard timp de 6 luni în 2007.