Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Băsescu, lobbystul-şef pentru Chevron, Roşia Montană şi Roşia Poieni (Jurnalul Naţional)

Eşecul privatizării Cupru Min nu e victoria nimănui atrage (Gândul) - Cine l-ar urma pe MRU într-un nou proiect politic (România Liberă) - Fitilul Chiliman a fost aprins. Pericol de explozie a USL (Evenimentul Zilei) - Viaţa la ţară, între Evul Mediu şi mileniul III (Capital) - Iepuraşul, între tradiţie şi motiv de cheltuială (Adevărul)

 

Băsescu, lobbystul-şef pentru Chevron, Roşia Montană şi Roşia Poieni. Şeful statului a făcut lobby pentru cele trei investiţii sub pretextul că ar crea noi locuri de muncă. Jurnalul Naţional reia discursul prezidenţial de la învestirea ministrului mediului, dar publică şi o analiză preluată din presa de la Budapesta. În articolul intitulat “Băsescu şi corupţia de cianură” cotidianul ungar Nepszava scrie despre “maestrul bucătăriei politice româneşti”, problemele PDL şi lupta anticorupţie, unealtă de şantaj.

Eşecul privatizării Cupru Min nu e victoria nimănui atrage atenţia Victor Rotariu, de la Gândul, “ci un eşec necesar al unei proceduri neclare, care a fost făcută cu ochii închişi în baza unei documentaţii incomplete şi depăşite.” În opinia editorialistului “este bine că a eşuat privatizarea Cupru Min în condiţiile în care a fost ea derulată. Nu este vorba însă despre niciun fel de victorie a Guvernului împotriva "investitorilor deştepţi".”

În Ziarul Financiar citiţi despre o intrare neaşteptată în cea mai disputată privatizare a anului, Cupru Min: îşi face apariţia Doamna de Cupru. Maria Gherghe, 53 de ani, cumpără prin Ronefer SRL Voluntari tot cuprul de la Cupru Min şi îl vinde în China. Ea a fost funcţionar în Ministerul Metalurgiei şi apoi până în 2000 salariat al Conef, compania care preluase toate exploatările de metale neferoase.

Cine l-ar urma pe MRU într-un nou proiect politic. România Liberă notează că în noul partid de dreapta, aşteptat să fie lansat cu Ungureanu drept lider, se vor găsi, cel mai probabil, reformiştii din PDL, dar şi alţi democrat-liberali, „nepătaţi" în ultimii ani de guvernare. Semnalul a fost dat de vicepreşedintele PDL Monica Macovei, iar opinia acesteia pare să fie împărtăşită de mulţi colegi.

Fitilul Chiliman a fost aprins. Pericol de explozie a USL. Pentru editorialistul Evenimentului Zilei, Silviu Sergiu “Mazilirea lui Andrei Chiliman este o greşeală strategică majoră, care va afecta, cu siguranţă, scorul USL în alegerile locale din Bucureşti. Dacă USL nu va reuşi să se ţină după locomotiva Oprescu, percepţia publică va fi aceea că a înregistrat un eşec. Din acel moment, "bulgărele de zăpadă" va începe să se rostogolească, iar victoria USL în alegerile parlamentare va fi serios pusă la îndoială. Ar putea fi chiar semnalul destrămării USL, pentru că PSD nu ar mai avea niciun motiv să rămână aliat al perdantului Crin Antonescu. Pentru că, după eroarea mazilirii lui Chiliman, un eşec al USL în Bucureşti va fi eşecul lui Antonescu”.

Evenimentul Zilei îşi deschide ediţia tipărită cu titlul 170 ore/şofer pierdute în trafic. Cadoul lui Oprescu! Ziarul consideră că estebătaie de joc ce se întâmplă cu Pasajul Pipera! Primarul Capitalei a amânat cu şase luni inaugurarea doar ca să taie panglica în campania electorală. Deşi a promis că va inaugura "scurtătura" care ar economisi timpul şi banii cheltuiţi pe carburanţi de şoferi, încă de la sfârşitul anului trecut, pe pod nu se poate circula nici în prezent. Până acum, pasajul a fost inaugurat pe hârtie de cinci ori. 

Capital scrie despre Viaţa la ţară, între Evul Mediu şi mileniul III. Satele româneşti se împart tot mai vizbil în două categorii. Unele dinamice si prospere, unde nivelul de viaţă tinde să-l egaleze pe cel din urban, şi altele dominate de subdezvoltare şi sărăcie. Revista Capital pune în oglindă două astfel de sate. Discrepanţele pot fi explicate, în parte, şi prin fenomenul de îmbătrânire.

Iepuraşul, între tradiţie şi motiv de cheltuială. În timp ce adulţii sapă adânc în buzunarele golite de criză, iar cei mici aşteaptă să vadă ce le-a adus „urecheatul“, Adevărul deschide o pagină de istorie. Aflăm astfel că în secolul al XVII-lea, în zona germanică a Europei a apărut legenda iepuraşului care ascunde ouă roşii în grădina creştinilor. O sută de ani mai târziu, mitul ajunge în SUA, adus de imigranţii de origine germană şi, în scurt timp, devine extrem de popular. Potenţialul comercial al legendei a fost imediat intuit şi exploatat, pe piaţă apărând primii iepuraşi şi primele ouă de ciocolată. Adevărul reaminteşte şi că 7% din români cred că de Paşte se celebrează naşterea lui Iisus Hristos.

 
Revista presei româneşti cu Magda Prelipceanu