Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Reclamă controversată: medicament contra urii

medicamente.jpg

Reclamă controversată: medicament contra urii

Urăşte.ro – e pagina de prezentare a unui medicament care nu e medicament, care nu vindecă şi care promovează ura faţă de bolnavii psihic. “Urăşte-ţi băieţelul care te enervează şi nu te ascultă! Urăşte-i autismul”, “Urăşte-ţi tatăl care a devenit un străin nerecunoscător. Urăşte-i Alzheimerul” – sunt mesajele campaniei, care porneşte de la premisa că ura e sentimentul normal faţă de rudele cu afecţiuni psihice. Colegiul Medicilor, zeci de asociaţii ale persoanelor cu autism şi Active Watch cer interzicerea publicităţii, pe care o consideră mincinoasă şi violentă.

„Nu am întâlnit părinte care să urască un copil bolnav“

O pretinsă mamă care îşi urăşte copilul cu autism promovează un supliment alimentar care ar "reface şi îmbunătăţi funcţiile cerebrale" . Problema e că produsul nu e medicament şi că autismul nu se tratează – îmi spune Ana Dragu, mama unui copil cu autism şi preşedinta organizaţiei Autism Europa. Dar cea mai mare problemă e că prezintă ura ca sentiment normal al părinţilor faţă de copiii lor:

„Am primit linkul aseară şi efectiv mi se părea ireal. Nu-mi venea să cred că e posibil aşa ceva. Am tot căutat o urmă de inteligenţă – adică înţeleg că încerci să şochezi şi să atragi atenţia, dar totuşi nu poţi instiga la ură. Vorbesc în cunoştinţă de cauză, am un copil cu autism, conduc un centru de terapie, îmi petrec 90% din timp printre copiii cu autism şi printre părinţii lor. Mie nu mi-a trecut niciodată prin cap să foloesc cuvântul ură. Nici măcar ideea. Nu am simţit aşa ceva, nu am întâlnit părinţi care să simtă asta“ spune Ana Dragu, care îşi petrece ziua făcând terapie cu copii care suferă de autism. Îmi spune că părinţii unor pacienţi au văzut reclama şi au fost la fel de şocaţi: “Ura e diferită de neputină sau negare. Dincolo de asta, nu poţi ridica ura la rang de normalitate şi în nici-un caz nu o poţi combate cu suplimente alimentare” – adaugă Ana Dragu.

Plângere la CNCD

13 organizaţii care fac parte din FEDRA - Federaţia pentru Drepturi şi Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist, alături de Active Watch, au trimis o petiţie la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării. Reclamă violenţa mesajului şi atrag atenţia că poate fi considerată reclamă mincinoasă. Andreea Sorescu conduce FEDRA şi Asociaţia Învingem Autismul – e între iniţiatorii contestaţiei:

„Reacţia e de indignare şi surprindere maximă pentru că e o campanie şi un mesaj care discriminează în mod evident copiii cu autism şi pe părinţii lor. Mai mult, instigă la ură. Şi nu e vorba doar de aceste grupuri vulnerabile, există mesaje similare pentru alte categorii de persoane care suferă de boli psihice. E o campanie generală care promovează ura ca ceva absolut normal şi asta e intolerabil. Vom sesiza toate organismele care se pot implica în oprirea campaniei şi sancţionarea celor care au promovat aşa ceva“

Urmează o petiţie la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului şi alta la CNA.

Colegiul Medicilor: „Reclamă mincinoasă, neloială şi violentă“

Colegiul Medicilor, pe de altă parte, a deschis o anchetă şi va sesiza organismele europene. Preşedintele Colegiului, Vasile Astărăstoaie, îmi spune că o campanie de felul acesta ar fi fost interzisă în alte ţări europene, unde legile sunt mai stricte. Reclama deschide de fapt discuţia despre statutul suplimentelor alimentare în România: sunt autorizate de Ministerul Agriculturii şi nu se supun codurilor deontologice valabile în cazul medicamentelor, aşa cum se întâmplă în alte state. De aici, o serie de abuzuri:

„Pe de o parte e reclamă mincinoasă – nu există medicament valabil pentru atâtea boli şi în general nu există medicament pentru autism. Apoi, nu ştiu dacă nu sunt aici politici care încalcă regulile economiei de piaţă. Dar cel mai grav mi se pare faptul că promovează ura. Şi aşa suntem o societate atomizată, o societate conflictuală. Dacă mai vii şi cu mesaje violente de felul ăsta – care sunt urmărite deopotrivă de adulţi şi copii – ura devine un sentiment care pare normal şi, de ce nu, benefic pentru societate. E foarte grav, extrem de periculos, trebuie să luăm atitudine. Astfel de reclame trebuie interzise“

Până la răspunsul autorităţilor, campania e promovată pe net, pe stradă şi în farmacii. Reprezentanţii unor organizaţii ale pacienţilor au convins ieri câteva farmacii din Bucureşti să ascundă materialele de promovare, cu riscul de a fi sancţionaţi de şefii care au negociat parteneriatul. Pe lângă Consiliul pentru Combaterea Discriminării şi Protecţia Consumatorului – notificate de pacienţi, Colegiul Medicilor va sesiza Consiliul Concurenţei pentru reclamă neloială şi Federaţia Europeană a companiilor din industria farmaceutice.