Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Ceau de la Ceauşescu

200902-9680.jpg

Ceau de la Ceauşescu

Faimoasa editură Steidl publică un album cu picturile dedicate soţilor Ceauşescu. Albumul intitulat "Ceau" a fost editat de curatorul italian Giovanni Carmine şi conţine fotografii ale lucrărilor de artă realizate de artistull elveţian Christoph Buchel.

Nicolae şi Elena Ceauşescu în super-eroi. Dictatorul şi «ilustra lui soţie», cum i se spunea Elenei, erau prezenţi pe prima pagină a ziarelor, la buletinele de ştiri, în manualele şcolare iar artiştii le dedicau monumente, poeme, tablouri. Artistul vizual Christoph Buchel a descoperit în 2004, la inaugurarea Muzeului Naţional de Artă Contemporană cîteva zeci de tablouri omagiale dedicate cuplului prezidenţial. Aşa i-a venit ideea să inventarieze şi să fotografieze aceste lucrări în vederea unui proiect curatorial. O primă versiune a cărţii a fost prezentată în 2007, la Bienala de Artă de la Veneţia.

Albumul publicat de Editura Steidl - pecializată în cărţi de artă - este forma definitivă a acelui proiect. «Ceau» este o carte de artist care prezintă o selecţie a portretelor dedicate soţilor Ceauşescu. Informaţiile care însoţesc aceste imagini sînt minimale: autorii nu au vrut să facă o istorie critică sau o cronologie a epocii de aur, nici să prezinte un studiu sociologic despre cultul personalităţii. Imaginile sînt lăsate să vorbească singure. E o opţiune justificată, pentru că pînă şi un amator de artă, un începător în ale privitului poate să-şi dea seama că scopul acestor tablouri era să omagieze sau să flateze. Ceauşescu apare zîmbitor, superior, suveran, iar Elena este mereu asociată cu simboluri ale frumuseţii şi ale purităţii. În cele mai multe imagini, cei doi apar înconjuraţi de mulţimi care-i ovaţionează.

Sînt tablouri din şcoala realismului socialist, realizate cu mijloace şi forme de expresie extrem de conventionale. Tablourile sînt semnate de pictori precum Cornelia Ionescu-Drăguşin, Eugen Pallade, Vasile Pop Negreşteanu, Sabin Bălaşa. Ultimul tablou din album este o lucrare controversată semnată Dan Hatmanu: Ceauşescu îşi serbează ziua de naştere împreună cu Elena. Dintr-un tablou, invitatul lor special, un voievod - mai mult ca sigur, Ştefan cel Mare - întinde o mînă pentru a ciocni o cupă de şampanie cu dictatorul. După atîtea tablouri realist-socialiste, această ultimă lucrare nu are cum să nu contrarieze. Să fie o formă barbară de a gratula orgoliul - tovarăşul secretar general comunică cu marii bărbaţi ai istoriei - sau o formă de subtilă şi tocmai de aceea dură de ironie - nebunul a ajuns să se creadă voievod. Despre destinul acestui tablou, autorii nu spun nimic. În schimb, cititorul poate să anticipeze - dacă nu a aflat deja - cum a sfîrşit Ceauşescu. Pe ultimele pagini ale albumului apare o transcriere în engleză a procesului prin care cei doi au fost condamnaţi la moarte.

(M.M., 10 februarie 2009)