Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Leviathan, expus la Grand Palais

leviathan-expus-grand-palais.jpg

Leviathan, lucrarea semnată Anish Kapoor, la Grand Palais

Eveniment expoziţional de anvergură la Paris. E vorba de o sculptură monumentală expusă la Grand Palais. O sculptură care se numeşte "Leviathan" şi pe bună dreptate pentru că ea evocă ideea de forţă şi de angoasă. Leviathan era un monstru acvatic în mitologia feniciană, şi este pomenit în Biblie. Filozoful Thomas Hobbes are Ori, artistul de origine indiană Anish Kapoor a creat la Grand Palais un fel de balenă uriaşă care poate avea multe conotaţii, evocând mitologia dar şi ideea de forţă copleşitoare…

Să precizăm însă de la bun început că şi acest edificiu monumental, le Grand Palais are o forţă copleşitoare, el este expresia victoriei industriale, a progresului din perioada la belle époque şi a fost construit pentru expoziţia universală din 1900. Toată lumea îl ştie la Paris pentru că formează un ansamblu împreună cu Le Petit Palais, deci cu “Micul Palat”, între bulevardul Champs-Elysées şi podul Alexandre III.

Iată deci în ce constă evenimentul: în unul din spaţiile expoziţionale cele mai gigantice din lume poate fi văzută până pe 26 iunie una din cele mai gigantice sculpturi din lume.

Autorităţile culturale franceze au creat acum trei patru ani acest eveniment, numit Munumenta. În 2007 a expus la Grand Palais artistul german Anselm Kiefer, în 2008 artistul american Richard Serra, în 2010 francezul Christian Boltanski. Iar acum îşi măsoară forţele cu spaţiul uluitor şi inundat de lumină de la Grand Palais anglo-indianul Anish Kapoor.

De notat că el i-a dedicat această operă artistului chinez Ai Weiwei, arestat de autorităţile chineze.  

"Să descriem însă mai în detaliu această instalaţie-obiect-exponat. Anish Kapoor a inventat un fel de animal fantastic compus din mai multe sfere legate organic între ele. Un fel de imens monstru, între balenă şi navă spaţială, eşuat, înalt de 35 de metri, cântărind peste 10 000 de kilograme şi având un volum de 72 000 de metri cubi".

Culoarea roşie şi textura materialului mai evocă sângele precum şi un fel de magmă primară din care tocmai se naşte viaţa. De altfel vizitatorul este invitat să intre întâi în burta animalului, unde descoperă un fel de catedrală, un spaţiu închis dar în care pătrunde lumina. Prin "pielea" animalului se ghicesc cupolele şi detaliile arhitecturale ale Palatului, dantelăria sa de fier…

Ieşind din interiorul obiectului imaginat de Anish Kapoor, vizitatorul are un al doilea şoc emoţional pentru că începe să-i dea ocoluri "balenei" gigantice şi îşi dă seama că nu o poate cuprinde dintr-o singură privire. În interviurile sale Anish Kapoor nu dă niciodată prea multe explicaţii despre instalaţia sa, el spune: “lucrarea mea este o carte deschisă şi trebuie să rămână deschisă”. Deci fiecare “citeşte ce vrea” în ea. Copiii, în orice caz, se cred într-un vas spaţial sau în lumea lui Jules Vernes. De altfel în jurul "monstrului" sunt organizate zilnic ateliere de desen cu copii… 

Din detaliile oferite de organizatori vizitatorul mai află că tot acest imens corp roşu care fascinează pe absolut toată lumea este de fapt… o instalaţie gonflabilă. 50 de oameni au fost necesari pentru a deplasa cele patru părţi mai mult sau mai puţin tubulare şi sferice şi pentru a le suda între ele.

Iată explicaţiile date de comisarul expoziţiei, Jean de Loisy:

"Avem aici 22 000 de metri pàtrati de texturà, sub cupola Marelui Palat, totul structurat de vid... Ceea ce are un sens filozofic si tehnic, o suprafatà deci care defineste 70 000 metri cubi de sculpturà. Totul sustinut de o membranà care are 2 milimetri grosime. Ne aflàm în fata celei mai mari structuri gonflabile creatà vreodatà în lume, si toate acestea pentru ca în viata noastrà sà se strecoare putinà poezie."

 Sunt, deci cuvintele unui specialist, Jean de Loisy, comisarul expozitiei de la Grand Palais.

Evenimentul creat în jurul acestei instalaţii este însă şi mai generos pentru că în acest spaţiu au fost prevăzute colocvii, concerte şi spectacole. A discuta despre arhitectura modernă cu un astfel de monstru blând în faţa ochilor, este fără îndoială o idee interesantă.

După cum şi a asculta muzică în preajma acestui obiect poate amplifica emoţia artistică. Instalaţia lui Anish Kapoor are un fel de rol amplificator: orice activitate artistică şi culturală imaginată alături de acest obiect captează ceva din straniul şi originalitatea sa.

Născut în 1954 la Bombay, Anish Kapoor s-a format la Londra şi expune astăzi opere monumentale în mai toate marile muzee ale lumii. El este însă şi un filozof al formelor pentru că instalaţiile sale sunt tot atâtea invitaţii le reflecţie: în faţa operelor sale ne punem imediat întrebări legate de originea formelor şi a energiilor vitale. El propune "experienţe contemplative şi poetice", după cum arată în interviurile sale.

Şi este adevărat că poezia joacă un rol puternic în toate creaţiile acestui artist care nu glorifică în nici un caz tehnica sau modernitatea, ci ne îndeamnă la un fel de introspecţie... Când îi vedem instalaţiile, din adâncul nostru ţâşnesc amintiri, spaime, angoase din copilărie... Noroc însă că totul are şi o dimensiune ludică, în ciuda gigantismului, ceea ce are darul de a mai calma privitorul…

 
Matei Vişniec despre Leviathan, expus la Grand Palais