Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Piaţa artei rezistă şi pe timp de criză: Salonul de Artă FIAC 2011

galeria-cortex-athletico-lucrare-chantal-raguet-foto-fiaccom.jpg

Galeria Cortex Athletico. lucrare de Chantal Raguet. Foto: fiac.com

De miercuri până duminică, are loc la Paris Salonul Internaţional de Artă Contemporană FIACFoire International d’Art Contemporain, manifestare ajunsă la a 38-a ediţie. Anul acesta, pe fond de criză, organizatorii au invitat mai puţini galerişti decât anul trecut, deşi specialiştii spun că piaţa artei rezistă în contextul crizei financiare.

Acestui târg de artă contemporană i s-a acordat o mai mare atenţie în ultimii ani din partea autorităţilor culturale franceze, neliniştite că Franţa a pierdut ceva teren pe piaţa artei. China, de exemplu, a venit tare din urmă şi afişează în acest moment o mai mare vitalitate în materie de achiziţii de obiecte de artă. Din 2004 încoace însă, marile galerii străine au revenit la Salonul Internaţional de Artă Contemporană de la Paris, care se impune acum prin ţinuta sa şi spiritul de selecţie. Locul în care se desfăşoară evenimentul, Le Grand Palais, îşi spune şi el cuvântul pentru a conferi prestigiu evenimentului.

168 de galerii de artă modernă sunt prezente la actuala ediţie, faţă de 194 anul trecut. Ponderea galeriilor străine a crescut însă, ea fiind de 68%. Cele mai multe galerii străine vin din Statele Unite, mai precis 27. Urmează apoi, în ordine cantitativă, 21 de galerii germane, 12 italiene, 11 belgiene, zece britanice, nouă elveţiene... O premieră o reprezintă anul acesta galeriile braziliene, în număr de trei.

Timp de patru zile, colecţionari şi experţi din lumea întreagă vor vizita, analiza, evalua şi achiziţiona operele de artă moderne expuse la Paris, într-o ambianţă care se anunţă bună. Agenţia France Presse informează că salonul similar organizat săptămâna trecută la Londra a fost şi el un succes, faţă de ediţiile precedente considerate mai slabe, cea din 2008 fiind considerată drept cea mai dezastruoasă.

Când colecţionarii investesc bani în arta modernă înseamnă de fapt că moralul acestora este bun şi că nu se tem de mari dezastre sociale şi economice. Operele de artă se pot dovedi nişte investiţii-refugiu interesante, mai ales că pe piaţa artei domină un anumit spirit bursier, întrucât cota unor artişti creşte de la an la an. A şti în ce să-ţi investeşti banii când eşti colecţionar sau galerist ţine de fapt tot de o anumită artă.

Nu toate evenimentele legate de acest Salon Internaţional de Artă Modernă au loc însă în spaţiul mitic şi magic de la Grand Palais. În grădinile Tuiléries şi-a făcut apariţia în aceste zile un muzeu mobil, pe nume MUMO, care vine din Marea Britanie. Este vorba despre un muzeu itinerant amenajat în şase containere uriaşe, urcate toate pe un solid camion de transport de mărfuri.

Ideea organizatorilor este de a-i iniţia pe copii în misterele şi frumuseţea artei moderne, motiv pentru care acest muzeu mobil este deschis exclusiv copiilor între 7 şi 12 ani - părinţii trebuie să-şi astepte copiii afară. În interior, copiii descoperă o lume de obiecte şi materii, de forme şi de culori, de structuri modulabile şi de instalaţii. Proiectul este destinat să călătorească, va continua de fapt să străbată Franţa şi apoi Africa, pe toată durata anului viitor. Ideea pregătirii copiilor pentru contactul cu arta modernă nu este deloc rea. Li se dezvoltă astfel imaginaţia, ca să nu mai spunem că, peste câţiva ani, vor putea deveni şi ei cumpărători de artă modernă.