Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Piesă de Matei Vişniec, premiată la Avignon

Premiul Coup-de-Coeur de la Presse, distincţie acordată la Festivalul de la Avignon Off revene şi anul acesta unei piese de Matei Vişniec. Spectacolul în regia lui Jean-Luc Palies a impresionat prin actualitatea mesajului şi prin forţa imaginilor.

Piesa intitulată "Cuvîntul progres spus de mama sună teribil de fals" vorbeşte despre război, durere şi memoria rănită. În Europa, frontierele sînt pe cale să se prăbuşască, iar multiculturalismul şi libertatea regăsită constituie bazele unui peisaj geografic şi uman nou, dătător de speranţe. Însă dacă săpăm un pic în acest pămînt, găsim straturi suprapuse de morţi şi nenumărate răni care încă sîngerează.

Spectacolul companiei franceze Influenscenes, în regia lui Jean-Luc Paliès, prezentat la Theatre de L’Oulle, a fost ales favoritul presei. În secţiunea off a festivalului s-au jucat anul acesta peste 840 despectacole. Este al doilea an consecutiv cînd o piesă semnată de Matei Visniec obţine coup-de-cœur de la presse la Avignon. Anul trecut, acelaşi premiu revenise tot unei montări pe un text de Matei Vişniec. E vorba de spectacolul “Mansardă la Paris cu vedere spre moarte” în regia lui Radu Afrim, produs de compania Kulturfabrik din Luxemburg. Şi de această dată, presa culturală a dedicat articole ample şi cronici elogioase cu privire la spectacolul lui Matei Vişniec.

„O orchestră care ne duce cu gîndul la tablourile lui Chagall. Actorii, muzicienii, se mişcă cu graţie, joacă şi dansează spre marea plăcere a spectatorilor. Un spectacol care merită titulatura de teatru şi pe cea atît de încîntătoare, de teatru viu, spune revue-spectacle.

E „unul dintre cele mai frumoase texte scrise pînă acum de Vişniec, un dramaturg care ştie, ca nimeni altul, să suprapună comicul şi tragicul”, afirmă “La Provence”. Iar „Avignews” notează: “Un spectacol «noir» şi roşu, şi alb în acelaşi timp. Un musical, superb, vesel, dramatic şi creativ”. Imaginile din spectacole sînt comparate cu secvenţe din filmele lui Kusturica sau Almodovar, ori cu tablourile lui Chagall.

Matei Vişniec este cel mai popular, cel mai jucat dramaturg român contemporan. Piesele sale au fost traduse şi montate în peste 25 de ţări. Matei Vişniec trăieşte în Franţa din 1987, scrie teatru şi proză în română şi în franceză fiind revendicat deopotrivă de literatura franceză şi de cea română