
Cultură
Seara filmelor de şi despre avangardă la NCRR
foto-cronica-zurich.jpg

Cronica de la Züricha fost realizat în oraşul elveţian, la 100 de ani de la naşterea lui Tristan Tzara şi la 80 de ani de la naşterea dadaismului. Filmul este un documentar experimental despre ceea ce a mai ramas viu din această mişcare, la care au contribuit Marcel Iancu, Arthur Segal şi, mai ales, Tristan Tzara, toţi trei originari din România. Mediumetrajul a avut premiera la Zürich, pe 14 aprilie 1996, cu ocazia Centenarului Tristan Tzara sub egida UNESCO. Printre distincţiile primite de el se numără Premiul pentru film documentar (ex aequo) la Festivalul Tinerilor Creatori (Costineşti, 1996), Marele Premiu la MediaFest ’96 (România), Premiul II la Festivalul de Film Documentar de Istoria Artei (Muzeul Naţional Cotroceni, 1996) şi Premiul special al juriului – APTR 1997.
Strigăt în timpan este o cronică neconvenţională a Avangardei literare şi artistice româneşti. Filmul, pornind de la expoziţia „Avangarda românească, 1916-1947” de la Muzeul Literaturii Române, reconstituie atmosfera acelor ani de nebunie în spiritul avangardiştilor, cu ajutorul mijloacelor specifice artei lor (colaje, asociaţii absurde etc.). Premii: Premiul UCIN pentru documentar românesc pe anul 1993; Premiul pentru film video la Festivalul Naţional Costineşti, 1993; Premiul pentru film experimental la Festivalul Internaţional Mediawave, Gyor (Ungaria), 1994; Premiul al III-lea la Festivalul Internaţional al Filmului Documentar-Antropologic Astra Film, Sibiu, 1994; Premiul I la Festivalul de Film Documentar de Istoria Artei, Muzeul Naţional Cotroceni, 1995.
Duo pentru Paoloncel şi Petronomeste un documentar artistic despre doi mari prieteni. Paul Celan, unul din cei mai importanţi poeţi de limbă germană ai veacului trecut, şi-a petrecut tinereţea în Bucovina şi la Bucureşti. Filmul este construit ca un dialog poetic între Celan şi prietenul său, scriitorul Petre Solomon, pe fundalul istoriei zbuciumate a anilor 1940-1947. Duo pentru Paoloncel şi Petronom este inspirat de cartea Paul Celan. Dimensiunea românească de Petre Solomon. Premii: Premiul pentru film video la Festivalul Tinerilor Realizatori, Costineşti, 1994; Premiul pentru film-eseu la Festivalul Internaţional Alter-Native, Târgu-Mureş, 1994; Premiul special al juriului la MediaFest ’96, România.
Proiecţia-eveniment de pe 9 februarie deschide colaborarea dintre NCRR şi FAV. Fundaţia condusă de reputatul cineast Vivi Drăgan Vasile a produs, începând din 1992, peste 80 de proiecte film şi video (ficţiune, documentare, experimentale, filme promoţionale pentru creatorii din teatru, dans, muzică şi cinema), sprijinind constant tinerii cineaşti şi artişti români din sfera artelor vizuale. NCRR va continua să scoată la lumină documentele cinematografice din arhiva FAV, pentru ca noile generaţii de spectatori să aibă acces la filme remarcabile, dar greu accesibile.
Seara filmelor de şi despre avangardă realizate de Alexandru Solomon şi Radu Igazsag are loc în ultima săptămână a expoziţiei „Destine la răscruce. Artişti evrei în perioada Holocaustului” (Muzeul Naţional de Artă al României, în colaborare cu Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”). Asocierea nu este întâmplătoare, deoarece, în cadrul acestei expoziţii extraordinare, care-şi închide porţile pe 13 februarie, sunt prezente şi lucrări ale artiştilor portretizaţi în documentarele experimentale prezentate la NCRR.