Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Aeroporturile bulgăreşti rămân fără carburanţi

aeroporturile-bulgaresti-raman-carburanti.jpg

Nelicenţierea filialei Lukoil Bulgaria loveşte indirect în aeroporturi.

Un tribunal administrativ din Sofia a autorizat provizoriu o repunere în funcţiune a singurei rafinării din ţară, deţinute de gigantul rus Lukoil. Directorul agenţiei vămilor a făcut imediat apel, suspendând astfel pentru cel mult o săptămână eventuala repornire a rafinăriei. Bulgarii sunt confruntaţi cu o penurie de carburanţi în aeroporturi şi benzinării. Rafinăria oprită este singurul furnizor de kerosen pentru aeroporturile ţării.

Agenţia de vămi a retras săptămâna trecută două licenţe acordate unei rafinării, mai exact unei filiale a societăţii ruseşti Lukoil, lucru care a împiedicat respectiva rafinărie să primească petrol, să stocheze carburantul şi să deservească apoi piaţa bulgărească.

Filiala companiei Lukoil era astfel sancţionată, pentru că nu a instalat echipamentele necesare pentru ca fiscul bulgăresc să poată controla ce cantităţi de ţiţei ies din depozitele sale. 76 din cele 85 de societăţi supuse acestei noi reguli s-au conformat, afirmă autorităţile de la Sofia.

Lukoil face parte dintre cei care nu respectă noile dispoziţii. "Nu e vorba însă de un război al nervilor cu Moscova, legat de construcţia centralei nucleare de la Belene", a ţinut să precizeze ministrul bulgar al Finanţelor.

 

Penurie de carburanţi în aeroporturile din Bulgaria

 

De săptămâna trecută, bulgarii sunt deci confruntaţi cu o penurie în aeroporturi şi benzinării. Rafinăria oprită este singurul furnizor de kerosen pentru aeroporturile ţării şi alimentează în plus cele două sute de benzinării ale sale, unde se vinde 40% din carburantul comercializat în Bulgaria.

Guvernul de la Sofia a fost nevoit în week-end să deblocheze 1.800 de tone de kerosen din rezervele statului, pentru a preveni o ţintuire la sol a avioanelor. Măsura excepţională nu rezolvă însă criza. În caz că aceasta se prelungeşte, rezervele Bulgariei sunt de circa 70 de zile. După aceea, avionele îşi vor putea face plinul doar în Slovacia, Grecia sau România.

Tot de la vecinul din nord, mai exact de la Lukoil România, s-ar putea aproviziona şi Lukoil Bulgaria, ca să-şi alimenteze benzinăriile bulgăreşti.