
Economie
Bulgaria renunţă la proiectul Burgas-Alexandroupolis
sofia-nu-doreste-continuarea-proiectului-burgas-alexandropoulis.jpg

Corespondentul RFI la Sofia, Petio Petkov:
„La baza deciziei stau motive financiare”, a declarat în urma şedinţei executivului viceprim-ministrul şi ministru de finanţe, Simeon Diankov. Sofia consideră că proiectul nu poate fi realizat în cadrul financiar definit prin acordul semnat în urmă cu patru ani. Pentru a evita plata unor penalizări, guvernul Borisov a aprobat achitarea a 6 milioane de euro – restanţe din ultimii doi ani, în contul companiei mixte Transbalkan Pipeline.
51% din capitalul companiei este deţinut de Rusia, în timp ce Bulgaria şi Grecia împart egal restul de 49%.
Decizia a fost luată la scurt timp după ce, la a treia încercare, Ministerul bulgar al mediului şi-a dat avizul pozitiv asupra raportului de impact al conductei asupra părţii de sud a Litoralului bulgăresc. Raportul cu pricina a fost completat cu analize suplimentare în noiembrie 2010, în mai şi iunie 2011, ca o reacţie la criticile formulate de mai multe organizaţii nonguvernamentale. Proiectul a fost respins de locuitorii oraşului Burgas în cadrul unui referendum local.
Guvernele Greciei şi Rusiei vor fi informate despre decizia bulgară, propunerea Sofiei fiind de renunţare benevolă la acordul din 2007. În caz contrar, ţara se va retrage într-un mod unilateral din proiect.
Vice prim-ministrul Diankov a subliniat că experţii juridici bulgari şi internaţionali sunt categorici: Bulgaria nu poate fi penalizată pentru acest pas.
Primul ministru Boiko Borisov s-a declarat împotriva realizării conductei de tranzit cu trei ani în urmă, înainte de a câştiga alegerile parlamentare în fruntea partidului centrist GHERB. În timpul întâlnirii sale cu Borisov în oraşul polonez Sopot, premierul rus Vladimir Putin a spus că Moscova va putea renunţa la conductă, dar nu şi la gazoductul Southstream şi la proiectul nuclear Belene. Mai târziu însă, compania rusă Transneft a anunţat că Burgas - Alexandroupolis va putea fi îngheţat, dar nu şi închis definitiv, întrucât a obţinut deja acordul Uniunii Europene.
Valoarea proiectului depăşeşte 1 miliard de euro. Contribuţia Bulgariei a fost evaluată la aproximativ 300 de milioane, iar profitul în urma taxelor de tranzit – între 30 şi 50 de milioane de dolari.
Veniturile din turismul în această zonă depăşesc însă 1 miliard de euro pe an. Din acest punct de vedere, pierderile de pe urma unui eventual incident ecologic ar putea depăşi cu mult profitul.