Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Campanie europeană pentru drepturile consumatorilor români

campanie.jpg

Campanie europeană pentru drepturile consumatorilor români

O amplă campanie europeană încearcă să atragă în această perioadă atenţia consumatorilor români asupra drepturilor pe care le au. Sub sloganul “E dreptul tău! Acționează!” campania îşi propune să-i informeze pe consumatorii români ce să facă atunci când sunt nemulţumiţi de un produs proaspăt achiziţionat. Campania se concentrează pe garanția produselor, comerțul online și pachetele de vacanță.

Posturile de televiziune difuzează intens spoturi în care consumatorilor europeni li se atrage atenţia asupra drepturilor pe care le au atunci când aleg să achiziţioneze un produs fie dintr-un magazin sau fie online.

Drepturile consumatorilor români

Andreea Orosz şi magazinul european

AscultăDownload

Întrebarea cheie a campaniei “Ştiţi cine suntem noi?” a fost aleasă în contextul în care un Eurobarometru arăta că românii cred că trebuie să fii o persoană publică  pentru ca drepturile tale să fie respectate atunci când te lovești de o problemă.

De altfel, realitatea arată că în general companiile nu pre se înghesuie să respecte drepturile consumatorilor români, după cum constată şi comisarul european pentru Sănătate și Consumatori, John Dalli.

“Ştim de asemenea, în urma unui sondaj pe care l-am realizat că românii se clasează printre  consumatorii din UE care se bucură cel mai puţin de drepturile lor.

Legile europene au oferit drepturi cetăţenilor români atât acasă cât şi atunci când călătoresc în alte state europene. Acest lucru a făcut parte din procesul de aderare.  

Dar adoptarea de legi este doar un pas înspre a oferi mai multe drepturi consumatorilor. Pentru ca aceste drepturi să fie şi puse în aplicare cetăţenii europeni tebuie să ştie unde pot găsi informaţiile şi consilierea potrivite atunci când se confruntă cu o problemă şi care sunt drepturile lor” a explicat comisarul european.

Eurobarometru: Românii vor să ştie ce drepturi au

Potrivit unui Eurobarometru, 79% dintre consumatorii români cu vârste între 24 și 39 de ani  doresc să afle mai multe informații despre drepturile lor în situația în care nu le place un produs comandat online, 78% dintre ei, atunci când plăţile pentru creditul contractat pentru a-și achiziționa un autoturism sau un computer includ taxe sau costuri suplimentare neprevăzute, iar 75% dintre cei chestionați şi-au exprimat dorinţa de a afla mai multe despre drepturile lor atunci când condiţiile din vacanţă diferă faţă de pachetul achiziţionat în agenţie.

Acelaşi eurobaromteru mai arată că 37% dintre consumatorii români consideră că băncile sau alţi furnizori de servicii de creditare și comercianții de produse electronice și electrocasnice nu respectă drepturile consumatorilor, 34% dintre aceștia sunt de părere că agențiile de turism sau tour-operatorii, furnizorii de servicii de Internet și companiile de teleshopping nu respectă drepturile consumatorilor, iar 27% dintre ei  împărtășesc această opinie despre de telefonie fixă și mobilă.

Trei sferturi dintre consumatori cred că sistemul judiciar din România nu este eficient în sancţionarea comercianților care nu respectă drepturile consumatorilor.

Mai multe despre această campanie găsiţi şi pe pagina oficială www.consumatoreuropean.ro.  Să mai spunem că astfel de campanii  s-au desfășurat până acum și în alte țări care au aderat la Uniunea Europeană după 2004.

Andreea Orosz şi magazinul european