Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


CFR, dator vândut companiilor de electricitate. Analist economic: „Statul trebuie să plătească”

cfr-datoreaza-17-miliarde-lei-companiilor-electricitate.jpg

CFR, dator vândut companiilor de electricitate.

Planurile privind înfiinţarea Romgaz şi Hidroelectrica au blocat investiţiile în domeniu, arată un raport de 200 de pagini transmis de Banca Mondială către Ministerul Economiei. Acelaşi raport recomandă listarea pe bursă a energiei electrice şi a gazelor, dar şi lichidarea activelor neviabile. În ceea ce priveşte datoriile CFR către distribuitorii de energie, plata datoriilor în cuantum de 1,7 miliarde de lei trebuie făcută, şi repede. În caz contrar, Banca Mondială propune deconectarea serviciilor CFR de la electricitate. Este posibil ca CFR să fie scos pe linie moartă? A răspuns la RFI acestei întrebări analistul economic Radu Limpede.

Cererea instituţiilor internaţionale este justificată, crede analistul economic Radu Limpede. Este, de fapt, o solicitare a distribuitorilor de electricitate privaţi. „Rezolvarea stă în asumarea de către stat a datoriilor” - adică acoperirea pierderilor de la buget, întrucât CFR nu are cu ce să plătească. Datoriile CFR, „ţinute ca un gunoi sub preş”, aparţin statului român, ca unic acţionar.

Privatizare prin listare la bursă. „E cam târziu pentru CFR Marfă şi TAROM”, spune Radu Limpede

·        La sfârşitul săptămânii trecute, Ministerul Transporturilor a publicat pe site-ul propriu, în vederea dezbaterii, două proiecte de privatizare (vezi documentul ataşat) pentru Tarom şi CFR Marfă, privind listarea la Bursă sau vânzarea către un investitor strategic a unui pachet de acţiuni de 20% din fiecare companie. În cazul CFR Marfă, urmează ca privatizarea totală să fie efectuată „atunci când condiţiile de piaţă permit acest lucru", se arată în nota de fundamentare. Proiectul ministerului menţionează avantaje precum creşterea interesului investitorilor, inclusiv de pe pieţele emergente şi consolidarea atractivităţii pieţei de capital din România.

Radu Limpede:Privatizarea prin înregistrarea la bursă este, de departe, cea mai inteligentă metodă” de privatizare. În cazul companiilor Tarom şi CFR Marfă, însă, „e un pic cam târziu”.CFR era un fel de monopol natural acum câţiva ani, chiar dacă piaţa, teoretic, se liberalizase.” CFR ar fi trebuit privatizat „când era profitabil şi avea 90% din piaţă. Acum, CFR Marfă a scăzut la sub 50% din piaţă, sunt alţi actori – români, în principal – care deservesc această piaţă a transportului de marfă pe calea ferată, iar în momentul acesta, o listare la bursă nu ar atrage interesul. În momentul ăsta, transportul de marfă este, din păcate, ca şi Poşta Română, o gaură neagră, şi poate fi vândută mai mult ca active unui investitor străin, nu are valoare comercială şi de piaţă”, consideră analistul.

Altă şansă nu mai are CFR Marfă, spune Radu Limpede, cu toate că toţi preferăm să rămână în mâini româneşti. „Dar asta depinde dacă vreunul din marii actori de pe piaţa privată va găsi bani şi va avea interesul să investească”, mai ales în condiţiile în care traficul din România a scăzut la aproximativ 20% din cât însemna în perioada socialistă. Infrastructura proastă, lipsa investiţiilor, vitezele mici de deplasare, dezvoltarea traficului rutier - sunt doar câteva motive.

De ce ar trebui ca statul român să acopere datoriile CFR către companiile de electricitate?

În lumea comercială, explică analistul Radu Limpede, există riscul comercial. El apare atunci când unele facturi nu sunt plătite şi există riscul ca ele să nu fie plătite niciodată, ceea ce poate duce la două măsuri. Pe termen mediu, poate fi vorba de o cerere de insolvenţă, iar pe termen scurt, furnizorul nu mai livrează marfa sau serviciile către rău-platnic.

„Riscăm să ajungem în instanţele internaţionale”

În cazul nostru, avem de a face cu o poziţie de forţă, care poate fi considerat un abuz, chiar în instanţele internaţionale de investiţii. Este un abuz al statului, care nu te lasă să tai curentul pentru că este vorba de companii naţionale, de interes strategic. În acest caz, acest risc nu mai este comercial, este un fals risc comercial, ce trebuie asumat de stat ca atare. Statul trebuie să plătească, cash sau prin titluri de stat – certificate de trezorerie.

În caz contrar, riscăm un arbitraj internaţional, iar toţi investitorii care au venit în România – EON, ENEL, CEZ şi alţii, care nu îşi primesc milioane de euro de atâta timp, să considere că a fost o naţionalizare mascată”, ceea ce va duce la sancţiuni internaţionale.

Cât priveşte programele de restructurare ale CFR, acestea dau rezultate cu mare greutate. „Nu cred că investitorii din electricitate au răbdare să-şi primească banii în 100 sau 200 de ani. Curentul nu se poate tăia în aceste cazuri, dar trebuie plătit”, concluzionează Radu Limpede.

Măsuri aşteptate

În negocierile cu FMI, Guvernul s-a angajat să ia măsuri pentru eficientizarea companiilor feroviare (reducerea personalului, majorarea tarifelor) şi să vândă acţiuni deţinute de stat la mai multe companii, printre care CFR Marfă şi Tarom.

În urmă cu cinci ani, sub guvernarea Tăriceanu, a fost adoptată o ordonanţă de urgenţă ce viza ştergerea datoriilor CFR Infrastructură. Comisia Europeană a blocat intenţia Guvernului, întrucât acţiunea nu includea şi un plan de restructurare a companiei.

 
Analistul economic Radu Limpede: