Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Disneyland: din 2001, pe minus

Parcul de distracţii Disneyland Paris şi-a deschis porţile pe 12 aprilie 1992. Două decenii mai târziu, atracţia din periferia capitalei franceze a devenit prima destinaţie turistică din Europa. Cu toate acestea bilanţul este contrastant, mai ales din punct de vedere economic.

Din 2001 Disneyland nu a mai câştigat vreun euro şi a scăpat de două ori de faliment. Disneyland Paris reuneşte pe aproape 80 de hectare în fapt două parcuri de distracţii. Primul, "Magic Kingdom", deschis acum exact două decenii, a fost urmat zece ani mai târziu de un al doilea consacrat universului cinematografic al lui Walt Disney. În total sunt reunite acolo 54 de atracţii, 58 de restaurante şi 7 hoteluri.

Nu-i deci de mirare ca ansamblul să fie astăzi primul pol turistic din Europa. 250 de milioane de oameni - un sfert de miliard - au venit în 20 de ani să se distreze în compania lui Mickey. Încasările generate de Disneyland Paris reprezintă peste 6 la sută din totalul reţetelor turismului din Franţa, mult în faţa unor monumente considerate mai prestigioase cum ar fi muzeul Luvru sau Turnul Eiffel.

Pentru întregul est parizian, implantarea atracţiilor americane - strategia de internaţionalizare a firmei din Burbank - a fost şi un izvor de dezvoltare urbană. În locul unor vaste câmpii, cu binecuvântarea unor politicieni atât de stânga cât şi de dreapta, s-au clădit pe lângă parcurile de atracţii, adevărate oraşele care furnizează mare parte din cei 15 mii de angajaţi de la Disneyland. 500 de meserii diferite sunt prezente în cele două parcuri.

Există chiar şi un frizer - italian - care-şi găseşte cel puţin 10 clienţi pe zi. Medicul şi cele 4 infirmiere au de îngrijit circa 180 de pacienţi pe zi, de la mica bubă a copilului până la palpitaţiile bunicului care s-a urcat în atracţie zece zile după ce i se făcuse un pontaj coronarian. Disneyland Paris are şi o impresionantă colecţie de obiecte pierdute anual de milioanele de vizitatori.

Peste zece tone de haine, 500 de telefoane mobile, 12 kg de bijuterii dar şi obiecte mai insolite cum ar fi o proteză dentară uitată într-un trenuleţ şi un picior de lemn găsit sub patul unei camere de hotel. Nu lipsesc de la inventar nici 400 de cărucioare de copii, uitate de părinţi probabil mai fermecaţi decât progeniturile lor.
 

Disneyland, o companie cu pierderi

Ariane Mnouchkine, celebra regizoare de teatru din Franţa, vorbea în momentul deschiderii primului parc Disney din Paris de un "Cernobâl cultural". El s-a dovedit a fi si o gaură fără fund pentru investitori. Megacomplexul turistic din estul capitalei, deţinut în proporţie de 51 la sută de americanul Disney, nu face decât să acumuleze pierderi din 2001 încoace. In fapt în două decenii de existentă, complexul nu a fost profitabil decât de 7 ori.

O situaţie care se datorează în primul rând lucrărilor de amenajare, prea costisitoare, biletelor de intrare, şi ele exagerat de scumpe la început, dar şi unor erori culturale: europenii cheltuiesc mai puţini bani decât americani ca să cumpere suveniruri, în Franţa nu se bea Coca sau Fanta, friptură, samd. Tot atâtea derapaje  au dus complexul de două ori pe marginea prăpastiei falimentului, în 1994 şi apoi în 2006.

După o serie de măsuri drastice, Euro Disney pare astăzi pe o pantă ascendentă. Frecventarea parcurilor este în continuă creştere, firma şi-a deschis birou de reprezentanţă la Varşovia şi se gândeşte să facă la fel şi la Moscova anul viitor. În sfârşit, proiectele de extindere nu lipsesc nici ele.

Anul acesta în vară se lansează prima fază a proiectului "Villages Nature", un complex de vilegiatură tematică în jurul apei şi a dezvoltării durabile care ar urma să-şi deschidă porţile în 2017. Nu în ultimul rând, statul franecez şi-a dat deja unda verde pentru deschiderea unui al treilea parc de distracţii programat însă de abia pentru cincinalul 2020-2025.

 
 
Tags: