Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Egipt: Economia, puternic lovită de revoluţie

egipt-turisti.jpg

Turişţii părăsesc Egiptul. AFP/ STR

Agitaţia care zguduie de o săptămână Egiptul începe să aibă repercusiuni şi asupra economiei. Întreprinderile străine îşi repatriază personalul ne-esenţial, băncile şi bursa de la Cairo sunt închise iar turismul, sector de vârf al economiei locale, e aproape de colaps.

Turismul, una din principalele surse de venit ale Egiptului, a fost extrem de afectat de când a debutat revolta populară. Numeroase agenţii şi-au anulat voiajele spre ţara faraonilor în timp ce turiştii prezenţi la faţa locului iau aeroporturile cu asalt ca să revină în ţările lor de origine.

Didier Arino de la firma Protourisme spune:  "turismul în Egipt este o activitate majoră. De altfel de fiecare dată când opoziţia şi în particular islamiştii au vrut să se atingă de economia ţării, au început cu turismul. Trebuie ştiut că turismul aduce Egiptului anual retete în valoare de 8 miliarde de euro.

Ca ordin de mărime, precizăm că dacă cumulăm retetele canalului Suez cu ajutorul american, ajungem la 4 miliarde de euro. Cu alte cuvinte, turismul reprezintă dublu. Acelaşi sector al turismului înseamnă 12 la sută din PIB-ul ţării şi 12 procente din piaţa muncii, adică 3 milioane de egipteni lucrează în sectorul turismului.

În timp ce internetul continuă să fie blocat, autorităţile au anunţat că închid băncile şi Bursa de la Cairo până la noi ordine. E adevărat că în cele două zile care au precedat sistarea tranzacţiilor pe piata bursieră din capitală, principalele societăti au pierdut zece la sută din valoarea lor adică în jur de 12 miliarde de dolari.

Închiderea băncilor a provocat de partea ei o lipsă acută de lichidităţi. Ori tot mai multe magazine nu mai acceptă decât bani lichizi la Cairo. În sfârşit, lipsa de lichidităţi a frânat şi comerţul cu exteriorul.

Cu exteriorul oricum va fi greu de lucrat în următoarele zile. Motiv pentru care multe firme implantate la faţa locului şi-au suspendat activităţile. Printre ei, gigantul naval şi petrolier danez AP Moeller-Maersk - primul constructor mondial de containere - fabricantul francez de ciment Lafarge şi constructorul japonez de automobile Nissan. Mukte din cele 80 de firme germane din Egipt şi-au încetinit şi ele simţitor ritmul, chemându-şi totodată acasă o parte din personal.

Dacă egiptenii nu ştiu încă precis cum va arăta peisajul politic de mâine, cu siguranţă că au început deja să înţeleagă cât de scump îi va costa această revoluţie.