Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Egiptul, cu ochii pe grâu

Pe piaţa grâului, Egiptul îşi impune regulile şi reface regulile jocului. Primul importator al lumii îşi înăspreşte condiţiile impuse furnizorilor, o problemă pentru producătorii francezi.

Pe piaţa grâului, Egiptul îşi impune regulile şi reface regulile jocului. Primul importator al lumii îşi înăspreşte condiţiile impuse furnizorilor, o problemă pentru producătorii francezi. Deocamdată, Franţa se află încă într-o poziţie bună, pentru că este primul furnizor de grâu pentru piaţa egipteană, dar acest avantaj este compromis prin stabilirea noilor reglementări.

De la începutul lunii iulie, mai mult de un milion de tone de cereale recoltate în Franţa au fost achiziţionate de GASC, organismul public care cumpără două treimi din grâul importat de Egipt.

Agricultorii francezi speră să depăşească două milioane de tone până la sfârşitul campaniei agricole.

Dar de acum înainte pentru transport sunt necesare încărcături de minim 60 000 de tone.

O problemă a exporturilor franceze către Egipt, pentru că portul Rouen, cel mai mare port de cereale din Europa, nu are spaţii suficient de mari pentru a încărca aceste vapoare. Celelalte porturi franceze ar putea primi vapoarerele, dar preţurile pe care le-ar propune pentru grâu ar fi mult mai mari şi incompatibile la capitolul calitate.

Şi asta pentru că egiptenii au devenit foarte exigenţi după problemele pe care le-au avut în primăvară cu vapoarele ruseşti de 30 000 de tone.

Aceste vapoare reuşiseră să obţină certificate false, fără a asigura însă nişte standarde privind încărcătură.

Pentru a elimina riscul de a primi grâu contaminat, Cairo a decis aşadar să revadă nivelul de insecte tolerat. Ceea ce din stat a penalizat exporturile ruseşti.

În plus, Cairo a decis să trimită inspectori în porturile de plecare pentru a controla marfa înainte de a fi încărcată. Utilizarea unor vapoare foarte mari ar permite limitarea acestor deplasări ale inspectorilor.

Prin urmare, furnizorii Egiptului s-au trezit brusc în situaţia de a-şi reevalua preţurile pentru a se conforma cu cerinţele celui mai important importator de grâu. Doar costul transportului mai face acum diferenţa.

Săptămâna aceasta, francezii au reuşit să trimită un vapor de 60 000 de tone către Egipt, vapor care va pleca din portul Dunkerque. Alte trei vapoare de 60 000 de tone vor fi încărcate la Russe.