Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Europa produce prea multe automobile

europa-produce-prea-multe-automobile.jpg

Salonul Auto de la Geneva s-a deschis marelui public.

Al 82-lea salon international al automobilului de la Geneva si-a deschis joi portile marelui public. O ocazie de a vedea timp de zece zile ultimele modele sau concepte prezentate de constructorii din lumea întreagă. O ocazie de asemenea de a discuta despre diversele aliante posibile între firme, după ce săptămâna trecută, francezul PSA Peugeot Citroen si-a anuntat mariajul cu americanul General Motors.

Pentru europeni problema numărul unu ridicată de mai toti constructorii este supracapacitatea de productie de pe bătrânul continent. O situatie care le diminuează fortele multora si îi pune în dificultate în fata concurentilor extracomunitari tot mai agresivi.

Situatia din industria auto europeană este dramatică! Cel putin asa afirmă responsabilii reuniti zilele acestea la Geneva. Patronii sectorului compară situatia cu cea din siderurgia anilor 90. Pentru a pune capăt supraproductiei, constructorii trag semnalul de alarmă si cheamă în ajutor Uniunea Europeană. Greu de imaginat însă că îi va auzi cineva.

Pentru mai toate guvernele, din motive strict electorale, în particular acum în Franta, chestiunea reducerii productiei nu se poate pune. Cu alte cuvinte, cum remarcă un comentator francez al ziarului Le Figaro, de multă vreme, interesele patronilor si cele ale puterilor publice nu au fost atât de divergente, de incompatibile.

Cu toate acestea, expertii sunt de părere că în Europa există o supracapacitate de productie de masini de circa 20%. Cu alte cuvinte, uzinele sunt echipate să fabrice circa 3,5 milioane de automobile mai mult decât ceea ce produc cu adevărat. O situatie care nu poate duce decât la sufocare si la o subminare a rentabilitătii sectorului. "Problema nu mai poate fi reglată la nivel national, trebuie o solutie la nivel european", afirmă secretarul general al asociatiei constructorilor europeni. El propune ca industria auto să copieze ce a făcut Europa acum două decenii pentru siderurgie sau ce au făcut americanii în 2009 în timpul crizei.

De la acea dată si până azi, în Europa doar doi constructori si-au închis situri de productie: Opel si-a închis uzina belgiană de la Anvers, iar Fiat a oprit o fabrică în Sicilia. În rest, nimic, chiar dacă la PSA Peugeot Citroen, reponsabilii sunt de acord să spună că "reducerile capacitătilor de productie din Europa sunt inevitabile". O primă decizie drastică luată de construtorul francez, aliat săptămâna trecută cu americanul General Motors ar putea provoca o reactie în lant pe tot continentul. De-abia atunci productia europeană va putea deveni cu adevărat competitivă, e de părere Carlos Ghosn, patronul gigantului Renault-Nissan.

Până una alta, semnarea acordului de liber-schimb cu Corea de Sud anul trecut agravează deja zilnic starea constructorilor europeni. Perspectiva semnării unor acorduri similare între UE si India, Japonia sau tările sud-americane ar putea pune definitiv în genunchi productia auto europeană, afirmă specialistii.