Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Faliment: Automobile Saab intră în istorie

luni-dimineata-multi-angajati-inca-sperau-directorul-executiv-sa-mai-scoata-un-iepure-palarie-vesti.jpg

Luni, mulţi angajaţi încă sperau ca directorul executiv să mai scoată un iepure din pălărie cu veşti bune. Foto: Reuters

Constructorul suedez de automobile Saab a cerut falimentul în instanţă luni, după doi ani de eforturi susţinute în încercarea de a salva o marcă emblematică, cu o istorie de 74 de ani. Până astăzi, suedezii spuneau adesea despre Saab că are mai mult de nouă vieţi. Asta pentru că, deşi divizia de automobile a companiei se confruntă cu probleme financiare de foarte multă vreme, întotdeauna a fost găsită câte o soluţie, chiar dacă provizorie. Aici ar trebui amintit printre altele că Saab automobile nu a mai făcut profit de aproape 20 de ani.

Corespondentul RFI în Suedia, Constantin Drăgan:

Cum a supravieţuit totuşi? Prin politici economice inteligente, infuzii de bani ori contracte avantajoase cu diverşi clienţi, ca de pildă mari instituţii publice care şi-au creat adesea parcuri auto exclusiv din maşini Saab. Să adăugam la asta şi faptul că suedezii preferă din start să cumpere maşini suedeze…

Aşa că şi luni dimineaţă, foarte mulţi angajaţi încă sperau ca directorul executiv Victor Muller să mai scoată un iepure din pălărie cu veşti bune. Din păcate, de data asta nu a fost aşa. Lovitura de graţie a fost dată de compania General Motors, fostul proprietar al mărcii Saab care, într-un răspuns la un e-mail, a anunţat din nou în acest week-end că nu va permite utilizarea de către noii proprietari privaţi chinezi a unor patente folosite în construcţia a trei modele Saab. Motivul? General Motors are o colaborare strânsă cu o companie de stat chineză care produce maşini şi foloseşte aceleaşi tehnologii.

Agonia Saab durează de multă vreme. Cum a arătat ultimul an al producătorului suedez de autoturisme

2011 a fost un an foarte bogat în evenimente pentru Saab. Din aprilie până în decembrie, compania a fost subiect de ştiri aproape lună de lună… Veşti proaste legate de oprirea producţiei din cauza lipsei sub-ansamblelor pe care sub-contractorii neplătiţi de multă vreme nu le mai livrau, momente de mare bucurie atunci când două companii chineze - Youngman şi Pang Da - au anunţat că vor prelua iniţial un pachet de 54% din acţiunile SAAB, iar apoi chiar întreaga companie, probleme în plata salariilor şi, în final, anunţul General Motors referitor la tehnologiile pe care nu doreşte să le vândă.

Cine pierde şi cine câştigă din falimentul SAAB

Este foarte greu de spus cine sunt câştigătorii. Gurile rele spun că Victor Muller ar fi unul dintre ei, pentru că a ştiut permanent să jongleze bine cu situaţia financiară a firmei, dar acestea sunt doar speculaţii. Compania General Motors probabil câştigă cel mai mult prin eliminarea unui potenţial concurent de pe piaţa chineză, pe care de altfel l-a deţinut în trecut şi pe care a şi primit 400 de milioane de dolari.

Marii perdanţi sunt companiile chineze care îşi iau adio de la banii pe care i-au plasat deja în constructorul suedez de maşini, sub-contractorii Saab şi, fără îndoială, cei 3700 de angajaţi care vor rămâne fără loc de muncă. De altfel, ei încă nu şi-au primit salariile pe luna noiembrie.

Într-o apariţie TV, luni dimineaţă, premierul suedez Fredrick Reinfeldt deplângea situaţia Saab, însă dădea şi o foarte firavă veste bună, aceea că, odată falimentul acceptat de către tribunal, angajaţii companiei Saab vor intra sub protecţia salarială oferită de stat, care este valabilă trei luni.

Trebuie spus însă că localitatea Trollhättan, unde îşi are sediul producătorul suedez de automobile, este oricum locul cu cea mai ridicată rată a şomajului din întreaga regiune… aşa că şansele ca actualii angajaţi Saab să îşi găsească un alt loc de muncă pe plan local sunt destul de mici. Asta în ciuda faptului că ei sunt în general foarte bine calificaţi şi că agenţia de stat care se ocupa cu plasarea forţei de muncă a anunţat deschiderea unei agenţii chiar în cadrul companiei.

Însă dispariţia Saab automobile nu înseamnă nicidecum dispariţia mărcii Saab, întrucât compania suedeză este în continuare foarte activă pe piaţa tehnicii militare, unde rezultatele sale economice par a fi mai degrabă bune.

Corespondentul RFI în Suedia, Constantin Drăgan: Până astăzi, suedezii spuneau adesea despre Saab că are mai mult de nouă vieţi