Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Nu sunt dovezi privind spionajul industrial de la Renault

frankfurt-432-15092009.jpg

Carlos Ghosn, PDG la Renault, la volanul maşinii electrice Twizy Z.E. (Photo : Johannes Eisele / Reuters)

Afacerea de spionaj de la Renault s-a "dezumflat" joi. Ancheta lansată acum două luni nu a descoperit niciun cont în străinătate care să confirme că trei angajaţi ai producătorului auto ar fi furnizat informaţii contra cost, aşa cum acuzau reponsabilii constructorului de maşini. Cu toate că Renault îşi menţine plângerea penală, se pare mai degrabă că firma a fost victima unei răfuieli interne, a unei reglări de conturi în interiorul firmei constructoare de maşini.

Cert este că pentru doi dintre cei trei responsabili daţi afară în urma declanşării scandalului, nu s-a găsit, pentru moment, niciun cont bancar în afara ţării pe care să se fii vărsat presupuse sume de bani din partea unor chinezi în schimbul unor informaţii confidenţiale referitoare la vehiculele electrice.

Aceste acuzaţii apăreau într-o anchetă internă a grupului ce se baza în mare parte pe scrisori anonime. Pe scurt, două din cele trei cadre evocate mai înainte au fost licenţiate abuziv. "Spionaj sau manipulare, Renault este oricum victimă" afirmă joi liderii societăţii.

În plus, în ciuda acestor dubii care apar astăzi, constructorul de maşini îşi menţine plângerea pentru spionaj înaintată justiţiei. La fel şi cele trei cadre date afară îşi menţin plângerea împotriva lui Renault pentru denunţ calomnios şi defăimare.

În realitate, problema mare ar veni de la faptul că dubiile şi ancheta internă lansată de Renault a fost făcută la iniţiativa unui singur om din intern. Concluziile finale ale anchetei judiciare franceze nu sunt ele disponibile dar este foarte probabil ca toată afacerea să se termine nu tocmai aşa cum prevedeau înalţii responsabili de la Renault.

Mai exact, există rsicul ca totul să se termine în faţa tribunalelor specialziate în litigiile dintre angajaţi şi anagatori, aceştia din urmă riscând să fie obligaţi să plătească daune destul de piperate.

Maniera, felul în care Renault a exploatat şi amplificat această afacere este subiect tot mai mare de polemică în Franţa, numărul doi al grupului fiind dealtfel primit în audienţă, la cererea sa, de serviciile primului ministru.

Pe 3 ianuarie când a izbucnit presupusa afacere de spionaj, acelaşi guvern nu ezitase să evoce un adevărat "război economic", statul francez având încă 15 la sută din acţiunile constructorului. Joi însă comentariile guvernamentale sunt mult mai discrete.