Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Problema Toyota : americanii îşi freacă mâinile

Constructorul japonez de automobile Toyota, numărul unu mondial al sectorului continuă să-şi cheme la revizie sute de mii de maşini din diverse motive. Încrâncenarea cu care s-a lansat însă atacul împotriva firmei începe să ridice mai multe întrebări. Americanii îşi iau revanşa. Umiliţi anul trecut de falimentul a doi mari constructori din trei, în timp ce Toyota triumfa, americanii par a se delecta azi cu problemele de care se loveşte firma japoneză. Ba chiar unii analişti afirmă că Washingtonul ar amplifica aceste probleme.

Constructorul japonez de automobile Toyota, numărul unu mondial al sectorului continuă să-şi cheme la revizie sute de mii de maşini din diverse motive. Încrâncenarea cu care s-a lansat însă atacul împotriva firmei începe să ridice mai multe întrebări.

Americanii îşi iau revanşa. Umiliţi anul trecut de falimentul a doi mari constructori din trei, în timp ce Toyota triumfa, americanii par a se delecta azi cu problemele de care se loveşte firma japoneză. Ba chiar unii analişti afirmă că Washingtonul ar amplifica aceste probleme.

Cifrele sunt grăitoare : 80 de plângeri au fost depuse în Statele Unite împotriva unor probleme de direcţie întâlnite la un model Toyota. O serie din aceste maşini au fost implicate în accidente, dar numărul acestora nu se poate compara nici pe departe cu cele 90 de decese provocate de exemplu acum zece ani de nişte pneuri defectuoase de pe o maşină Ford, de fabricaţie americană deci. Apoi, nu trebuie uitat că pedala de acceleraţie arătată cu degetul acum la Toyota este realizată de o firmă americană cu sediul în statul Indiana.

Atunci de ce atâta încrâncenare din partea Casei Albe şi a Congresului american ? În centrul polemicii s-ar afla chestiuni protecţioniste. Washingtonul de exemplu deplânge faptul că Toyota a fost în America unul dintre marii beneficiari ai programului "Rabla", în timp ce vehiculele americane nu au beneficiat de ea în Japonia.

Guvernul de la Tokio este apoi acuzat că-şi menţine barierele vamale pentru maşinile americane. Pe scurt, lobby-ul constructorilor americani de automobile spune că "Toyota e un pericol pentru America".

În aceste condiţii, nu-i de mirare că imaginea firmei nipone este pătată, pată de care va suferi însă întreaga industrie auto locală. Nu trebuie uitat că renumele maşinilor japoneze s-a clădit pe fiabilitatea lor, spre deosebire de cele occidentale, recunoscute ca fiind mai frumoase şi mai comode.

Apoi, să nu uităm de asemenea că în Japonia, 17 procente din locurile de muncă se află în sectorul auto sau cele aferente. În plus, Toyota deţine 45% din piaţa internă.

În aceste condiţii, există riscuri financiare pentru grupul nipon ? E o altă întrebare care revine adesea. E adevărat că a rechema la revizie sute de mii de maşini nu a fost niciodată agreabil pentru constructori, care pe lângă imagine, pierd şi bani în aceste operaţiuni.

Afacerea pedalelor de acceleraţie şi de frână afectează însă în primul rând credibilitatea singurului fabricant de talie mondială care era beneficiar. Or în materie de încredere, investitorii sunt adesea la fel de duri ca şi clienţii.