Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


România, în pericol din cauza taxei auto

România riscă sancţiuni din partea UE şi noi procese dacă nu modifică taxa auto şi nu restituie banii încasaţi prin această taxă. Iată ce se afirmă într-un document intern al Guvernului, obţinut de agentia Mediafax. Avertismentul a fost transmis Executivului de către experţii juridici din Ministerul Justiţiei. Acestia au analizat problema taxei auto la solicitarea premierului Emil Boc, relevă documentul.

Juriştii avertizează astfel Guvernul că o eventuală opţiune de a nu adopta nicio măsură legislativă în cazul taxei auto presupune că statul va fi obligat de instanţele de judecată, să restituie taxa cu dobânzi şi cheltuieli de judecată aferente. In acelasi timp Comisia Europeană ar putea iniţia acţiuni de sancţionare a statului roman, se mai afirma in documentul obtinut de Mediafax.

Juriştii explică faptul că litigiile privind concordanţa dintre OU 50/2008 privind taxa auto şi dreptul comunitar au survenit pe fondul unei accentuate instabilităţi legislative, în condiţiile în care această ordonanţă a fost modificată succesiv de şapte ori în doar doi ani, şi că judecătorii Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) au calificat taxa auto, în versiunea sa iniţială, ca reprezentând o discriminare indirectă între vehiculele de ocazie importate şi cele deja înmatriculate în ţară înainte de intrarea în vigoare a taxei, respectiv la 1 iulie 2008.

În acelaşi timp însă, juriştii arată că discriminarea a fost menţinută şi în variantele ulterioare ale OU 50/2008, astfel că declararea şi a acestor acte normative drept neconforme este doar "o chestiune de timp".

Sursa citată relevă totodată că Ministerul Justiţiei a atenţionat Guvernul încă din februarie 2009 că ar trebui avută în vedere restituirea diferenţei dintre taxa achitată conform OU 208/2008 (prima modificare a ordonanţei 50-n.r.) şi taxa calculată potrivit proiectului de act normativ de la acel moment.

În acelaşi timp, experţii juridici recomandă Guvernului să emită o ordonanţă de urgenţă pentru returnarea taxei auto, avertizând că orice decizie de a nu returna taxa presupune asumarea dobânzilor şi a cheltuielilor de judecată.

Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.

Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania şi a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand deja înregistrate în ţară şi revândute.

În prezent, pe rolul instanţelor de judecată se află peste 40.000 dosare privind taxa auto.