Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Transportatorii cer oprirea scumpirii carburanţilor

Transportatorii cer Guvernului să intervină pentru oprirea creşterii preţurilor la carburanţi. Cea mai ieftină benzină de pe piaţa din România s-a scumpit cu aproape 17 procente în 2010, iar situaţia nu pare să se calmeze în 2011, odată cu scumpirea accizelor.

Transportatorii spun că odată cu scumpirea benzinei, cresc şi preţurile celorlalte produse. Preşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România, Constantin Isac spune la RFI că dacă nu se iau măsuri pentru oprirea creşterilor de preţuri la carburanţi, transportatorii îşi vor opri activitatea.

În mai multe oraşe din ţară, şoferi de rând au blocat benzinăriile minute în şir, folosind numai monede pentru a plăti alimentarea. Oamenii s-au strâns şi au plecat să alimenteze în grup, blocând astfel activitatea benzinăriilor.

"UNTRR a constatat că în decembrie 2010 preţul carburanţilor a fost majorat din nou, de această dată fără a avea nici o justificare. UNTRR îşi exprimă clar dezacordul faţă de politica de preţuri monopolistă practicată de companiile petroliere şi solicită Guvernului României să adopte o poziţie hotărâtă de stopare a fenomenului. Guvernul trebuie să regândească aplicarea taxelor pe carburanţi şi să controleze structura de cost, pentru a asigura stabilitatea preţurilor şi pentru a preveni fluctuaţiile pieţei, care afectează grav economia. Carburantul reprezintă cel mai mare cost al operatorilor de transport rutier, iar creşterea preţurilor la pompă va conduce la majorarea continuă a costurilor la clienţi", se arată într-un comunicat al Uniunii.

UNTRR consideră că prin scumpirea din decembrie 2010 şi ianuarie 2011, preţul combustibililor a ajuns la acelaşi nivel cu cel din Austria : "acciza este mai mică în România cu 32%, dar preţul final este mai mic doar cu 5%. Unde merge diferenţa ? În condiţiile în care preţurile la pompă pentru carburant sunt egale în România şi în Austria, statul român trebuie să reţină aceeaşi sumă ca şi statul austriac sub formă de taxe, acciză plus TVA. Astfel, în mărimi comparate, statul român ar trebui să încaseze anul următor peste cinci sute de milioane de euro în plus faţă de anul acesta. Echivalentul a 130 de kilometri de autostradă".

Anul 2011 a adus majorări de preţuri la carburanţi, din cauza creşterii accizelor. Pentru o tonă de benzină, acciza a crescut cu 15 euro, iar pentru motorină, cu 11 euro.

 
Constantin Isac, în dialog cu Liliana Simionescu