Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Balex Delta sau lupta cu mareea neagră

Balex Delta este cel mai important exercitiu de interventie de urgenta in caz de maree neagra, anul acesta derulat la Helsinki. Exercitul este printre cele mai importante din lume in ce priveste numarul participantilor- peste 500 de persoane din 9 tari si numeroase organizatii- protectie a mediului, municipalitate, paza de coasta, servicii de urgenta, organizatii de salvarea a mediului si Uniunea Europeana.

Exercitiul, care se deruleaza anual din 1989, are scopul de a testa modul in care functioneaza cooperarea internationala in caz de urgenta precum si mecanismele de intr-ajutorare oferite de Uniunea Europeana.

Primele 24 de ore sunt vitale in caz de maree neagra. Cu cit interventia incepe mai devreme, inainte ca pelicula mortala de petrol sa fie intinsa si dusa de vint spre coasta, cu atit sunt mai reduse pagubele. Curatarea unui litru de petrol de pe tarm este de 10 ori mai scumpa decit colectarea lui din mare.  Pentru speciile in curs de disparitie, 70 la numar in marea Baltica, interventia rapida poate insemna disparitia sau supravieturirea intregii specii, spune cercetatorul finlandez Sakari Kuikka, de la Universitatea din Helsinki.

Marea Baltica este cunoscuta pentru ecosistemul fragil, pentru mareele si curentii foarte slabi, care nu permit reoxigenarea si reinnoirea apelor decit cu mare greutate.

De aceea aceste exercitii sunt extrem de importante, si la ele participa toate tarile cu iesire la marea baltica, inclusiv Polonia, Germania si Rusia. La ora actuala, impreuna, tarile participante au 70 de nave gata sa intervina la locul accidentului, cu scopul de a izola  si aspira pelicula de petrol, de a stinge eventualele incendii si de a curata  si proteja vietuitoarele.

Operatiuni de felul acesta arata atit vointa statelor implicate de a actiona pentru protectia mediului cit si capacitatea reala a cooperarii internationale de a fi un factor puternic si eficace de interventie.

Accidentul de care se teme toata lumea este deversarea incarcaturii de catre un tanc petrolier rus.

Numarul petrolierelor care navigheaza in Baltica este tot mai mare, crescind probabilitatea unui accident. Desi prin lege accesul in marea baltica este permis numai petrolierelor cu o cala dubla,  pentru a preveni strapungerea in caz de gheata, accidentele sunt imprevizibile.

Si fara a crea  catastrofe ecologice, circa 10 ambarcatiuni se ciocnesc anual in Baltica.

Asa cum am vazut in iesirea pe mare, zona afectata este izolata cit mai repede cu borne plutitoare, iar navele incep aspirarea peliculei in zona atribuita. Nave specializate in stingerea incendiilor, vase de frontiera si elicoptere fac parte din flotila de interventie. 50 de nave, in majoritate finlandeze, au participat la operatiune. Este usor de inteles ca in aceste conditii, coordonarea este esentiala pentru a evita haosul si a asigura succesul operatiunii

Dealtfel, seful echipei de interventie, Capitanul pazei de coasta din Suedia, Bernt Stedt, ne-a declarat pe tonul masurat al nordicilor ca operatiunea a fost un succes. Aceasta s-a datorat disciplinei cu care au actionat cei implicati si folosirii unei limbi unice, engleza, pe care o stapinesc toti factorii de decizie. Unele probleme de transmisie au aratat ca pe viitor trebuie folosite legaturi internet fiabile si fisiere mai mici pentru a asigura transmisia si receptia lor rapida.

Acest tip de cooperare internationala este rezultatul a zeci de ani de lobby diplomatic, politic si al asociatiilor neguvernamentale, in care Finlanda a jucat un rol important.

Anul viitor un nou pas va fi facut in protejarea marii baltice.

In prezent, legislatia internationala inca permite varsarea apelor uzate ale ambarcatiunilor in mare. Sub presiunea organizatiilor si a factorilor politici, in ianuarie urmeaza ca marea Baltica sa fie declarata zona fragila si deversarea apelor uzate sa fie restrinsa- desi deocamdata nu se stie in ce masura.

Cum ne reamintea cercetatorul Sakari Kuikka, ”Avem numai o mare baltica si trebuie sa avem grija de ea. ”

In acelasi sens, si noi avem numai o mare neagra, sau o delta a dunarii, si avem datoria de a avea grija de ele. Determinarea Finlandei poate oferi un exemplu in felul in care ne putem aduna vecinii pentru a o face impreuna. 

Pentru a sensibiliza opinia publica la subiectul delicat al poluarii petroliere, o parte din navele participante la operatiune sunt astazi deschise vizitei publicului.